Hvordan kontrollere en 8x8 LED Matrix Med Arduino

Arduino er et enkelt kretskort som brukes i forbindelse med Arduino programvare for å gjøre ved hjelp av elektronikk enklere . Det gir kontroll av elektroniske kretser gjennom programmering på en liten , enkel skala . En 8x8 LED ( light emitting diode ) matrise er vanligvis kjøpes som en komplett enhet , selv om noen mennesker kan velge å kjøpe 64 lysdioder og wire dem sammen . Den største utfordringen i å hekte opp LED matrix til Arduino bord gjør at pinnene er kablet til de riktige innganger eller utganger , så dette er litt motstridende . Instruksjoner
en

Orient din LED- matrise slik at pinnene en gjennom åtte er langs bunnen , går til venstre til høyre , og pins 9 gjennom 16 er langs toppen , går rett til venstre . Orientere din Arduino brettet ut til siden av matrisen , med de digitale utgangene (merket ) øverst og de ​​analoge inngangene (merket ) over bunnen .
To

Wire sammen matrise pins en gjennom fire med bord digitale utganger to gjennom fem , i den rekkefølgen. Wire sammen matrix pinner 5 til 8 med bord analoge innganger 0 til 3 , i den rekkefølgen. Wire sammen matrix pins 9 gjennom 16 med bord digitale utganger 13 gjennom seks , i den rekkefølgen.
3

Bruke Arduino software , definere variabler i henhold til ordningen med pinner og innganger /utganger . Tallene i de variable pins tilsvarer rekkefølgen av ledningene du gjorde , med -1 lagt til som en dummy for å gjøre utvalg starter i posisjon 1 . LED matrix kolonner er definert av 8 pinner i størrelsesorden 13 , 3 , 4 , 10 , 6 , 11 , 15 , 16 , og LED- matrise rader er definert av 8 pinner i størrelsesorden 9 , 14 , 8 , 12 , 1 , 7 , 2 , 5 . de gir deg definisjoner av variablene rader og kolonner .

Eksempelkode : Search

# include

byte col = 0 ; arkiv

byte leds [ 8 ] [ 8 ] ;

int nålene [17] = { -1 , 5, 4 , 3, 2 , 14, 15 , 16, 17 , 13, 12, 11 , 10, 9, 8, 7, 6 };

int kolonner [ 8 ] = { pins [ 13 ] , pins [ 3 ] , pins [ 4 ] , pins [ 10 ] , pins [ 06 ] , pins [ 11 ] , pins [ 15 ] , pins [ 16 ] } ;

int rader [ 8 ] = { pins [ 9 ] , pins [ 14 ] , pins [ 8 ] , pins [ 12 ] , pins [ 1 ] , pins [ 7 ] , pins [ 2 ] , pins [ 5 ] };
4

Herfra kan du lage lampene blinke i noen mønster du måtte ønske ved å definere en 8x8 matrise i form av 0'er og 1'ere . For eksempel , for å definere bokstaven " H " , kan du sette inn koden din med 1s å slå på visse lysdioder for å gjøre formen på bokstaven H : Search

# define H {

{ 0 , 1 , 0 , 0 , 0 , 0 , 1 , 0 } ,

{ 0 , 1 , 0 , 0 , 0 , 0 , 1 , 0 } ,

{ 0 , 1 , 0 , 0 , 0 , 0 , 1 , 0 } ,

{ 0 , 1 , 1 , 1 , 1 , 1 , 1 , 0 } ,

{ 0 , 1 , 0 , 0 , 0 , 0 , 1 , 0 } ,

{ 0 , 1 , 0 , 0 , 0 , 0 , 1 , 0 } ,

{ 0 , 1 , 0 , 0 , 0 , 0 , 1 , 0 } ,

{ 0 , 1 , 0 , 0 , 0 , 0 , 1 , 0 } }

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)