Hvordan beregne nedbøyning Angles QBasic

Nedbøyning vinkler er et viktig begrep i ​​fysikk , og brukes til å løse et bredt spekter av problemer som spenner fra å beregne nedbøyning av planeter i bane , for å måle banen reist av en gjenstand under påvirkning av tyngdekraften . Med bruk av QBasic , automat beregning av nedbøyning vinkler og gjøre det enklere å forholde seg til sett med data som ville være for vanskelig å regne ut for hånd . Instruksjoner
en

Lag to arrays for å lagre X-og Y koordinere data for et objekt i bevegelse , bruker erklære utsagnet " DIM x ( n ) , DIM y ( n ) " hvor n refererer til antall datapunkter som trengs for å foreta en fullstendig sett av data . For å demonstrere en klar avbøyningsvinkel , er minimumsstørrelsen et sett bør være 10 dataverdier .
To

Input de samordne data i matriser ved hjelp av oppdrag ( = ) operatør , i form " ; x ( 1 ) = 2.3 , y ( 1 ) = 4,5 , x ( 2 ) = 2,5 ... " for hele settet med data som skal brukes . Sjekk at dataene har blitt skrevet inn riktig å bruke uttrykket PRINT . For eksempel , " PRINT y ( 1 ) " skal returnere verdien 4,5 til output buffer på skjermen
3

Initial to flere variabler - . dx, dy - for å lagre frekvensen av endring mellom X og Y-verdiene , som samt variable dF , theta til å lagre gradienten av kurven og vinkelen beregnes ut fra skråningen.
4

beregne endringen i ulike verdier av X og Y ved hjelp av de variable Dx og Dy til å holde resultater . For å beregne endringen mellom x ( 1 ) og x ( 2 ) , opprette en formel som følger : DX = x ( 2 ) - x ( 1 ) . Formelen for dY følger samme mønster , der dY y = ( 2 ) - y ( 1 )
5

Beregn gradient av kurven ved hjelp av formelen dF = dy /DX. . Variablene DY og DX må tas i løpet av de samme datapunkter eller dF blir feil.
6

Beregn vinkelavvik ved å ta 180 grader minus buen tangent på graderingen . Den QBasic syntaks for dette er i form " theta = 180 - atn ( dF ) " , der atn er invers tangens funksjon og theta returnerer en verdi i grader . Gjenta denne prosessen ved å endre omfanget av data som brukes ved beregning av variabler DX og dY å få et utvalg av nedbøyning vinkler som skal brukes for analyse .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)