Hvordan lage en geometrisk Netto av en Rhombicosidodecahedron

En geometrisk net er en flat figur som kan brettes inn i en 3 -D form. Hvis du tegner fire trekanter rundt et torg i riktig måte , for eksempel, så du kan kutte ut formen og brett den inn i en pyramide. For å gjøre geometriske garn med relativt enkle former - kuber , pyramider , sylindere - du kan vanligvis bare tenke på formen i et minutt og deretter skissere nettet uten for mye bråk . Forsøk på å gjøre dette med en rhombicosidodecahedron , er imidlertid vanskeligere. Fordi en rhombicosidodecahedron er laget av 20 trekanter, 30 ruter og 12 femkanter , er det nesten umulig å tenke på relasjonene mellom alle ansikter samtidig . For å kunne trekke på nettet, nærme seg problemet systematically.Things du trenger
Ruler
vinkelmåleren
saks
Vis flere instruksjoner
Forbereder Tegn Net

1

Velg sidelengde . Velge bare en gang fordi hver side av hver flate av rhombicosidodecahedron har samme lengde. Fordi nettet vil være store, sikre at du har stor nok til å holde det papir. Hvis du velger en side lengde på 1 tomme , for eksempel, da nettet vil være ca 8 1/2 av 14 1/2 inches , som er for store til å passe på en vanlig ark av bærbare papir .
2

Tegn en likesidet trekant , et kvadrat og en regulær femkant på papir med sidelengdene du valgte. Bruk en linjal og en vinkelmåler for å gjøre figurene , som vil være den netto byggesteinene i nettet ditt . Skjær hver form fra papiret.
3

Bryt problem i små biter . Hvis du ignorerer de øverste og nederste femkanter på rhombicosidodecahedron , kan du dele formen opp i fem identiske strimler , hver laget av seks plasser, fire trekanter og to femkanter .
Tegning En stripe av Rhombicosidodecahedron
4

Tegn en trekant med ett av hjørnene peker rett opp. Tegn ved å spore trekanten du har tegnet og klippet ut tidligere , og bruke de andre figurene du har tegnet og klippet ut som maler hver gang du tegne en figur . Tegn en firkant under trekanten. I geometriske garn , som alle figurene berøre hverandre. Fra dette punktet , tegne alle fasonger slik at de deler en kant med en eksisterende form. Når du tegner en firkant under en trekant , er plassen toppkant trekanten er nederkant. Tegn en femkant til høyre for plassen. Tegn en trekant under torget . Tegn en firkant under og til høyre for den trekanten .
5

Tegn en firkant over og til høyre for den første trekanten du har tegnet . Tegn en trekant over og til høyre for torget. Under og til høyre for trekant, tegne en firkant . Lag et lite merke i hjørnet av denne firkanten for å hjelpe deg å huske det fordi det er der neste stripe vil knytte til denne stripen .
6

Tegn en firkant over den siste trekanten du har tegnet . Det er på toppen av figuren , peker nedover. Tegn en femkant til venstre for torget . Tegn en trekant over torget. Tegn en firkant over og til venstre for trekant .
7

Kontroller at det ferdige stripen har seks plasser, fire trekanter og to femkanter .
Fullfører Net

8

Tegn en trekant under og til høyre for plassen der du plasserte et lite merke . Dette vil være den første trekanten av den andre strimmel , som er nøyaktig den samme som den første strimmel . Følg instruksjonene fra § 2 til å trekke den andre stripen .
9

Tegn nye striper på denne måten tre ganger , og skaper totalt fem strimler.
10

Legg topp og bunn femkanter til figuren . Sette en av femkanter over og til høyre for en av de øverste rutene , og plasser den andre pentagon under og til venstre for en av de laveste torg .
11 <​​p> Sjekk ditt arbeid . Den bør ha fem identiske strimler av former, hver stripe inneholder to femkanter , fire trekanter og seks ruter. Den bør også ha ytterligere to femkanter , en ved toppen og en ved bunnen av figuren. Resultatet er en geometrisk nett av en rhombicosidodecahedron .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)