Regler for å spille spillet Backgammon

Backgammon er et spill for to spillere som kombinerer strategi og flaks . Den består av en spilleflate med 12 langstrakte trekant former, to terninger og spillebrikker ( eller brikker ) av to klart kontrasterende farger . Målet er å få alle brikkene fra brettet før motstanderen gjør . Oppsett

24 avlange trekanter ( 12 på hver side av brettet ) er kjent som poeng . Selv om de er fysisk oppdelt , bør de to sidene av brettet ses som en lang, horisontal U- form. Du vil flytte brikkene langs U i én retning , og motstanderen vil flytte sine brikker langs U i motsatt retning . Når alle brikkene er i den siste gruppen av seks poeng , arbeider du for å fjerne dem fra brettet .

Hver spiller starter på det motsatte områder av sin motstander og følger U-form rundt på brettet , og endte der motstanderen begynte . arkiv

Spillerne plasserer to stykker på den første trekanten av deres motstanderens " hjemland ", da fem stykker på det 12. punktet , tre stykker på 17 og fem mer på 19. .


Starter

Begge spillerne kastet en terning og den med høyest roll går først . Han beveger hans stykker totalt antall plasser vist på de to terningene . Hvis spillerne rulle samme nummer , rulle de igjen før man outscores den andre .
Spille

Spillere rulle begge terningene i løpet av sine svinger . Summen av rullen er det totale antall plasser en spiller kan flytte sine brikker rundt på brettet i U - form, mot motstanderens utgangspunkt og av brettet .

Spilleren kan flytte en eller to stykker på hvert trekk - han kan flytte ett stykke summen av rullen , eller to stykker antallet som vises på hver dør . For eksempel , hvis han kaster en tre og en seks , kan han flytte ett stykke ni mellomrom eller ett stykke tre plasser og en annen brikke seks plasser . Hvis du flytter en brikke det totale antallet på terningen , er trekket ikke tillatt hvis plassen spilleren ville først " stopp " på ( i dette eksempelet , tre eller seks plasser fra stykket startposisjon ) er okkupert av to eller flere av hans motstanderens brikker
dobler
p Hvis en spiller kaster dobler ( tre /tre , for eksempel) , han kan doble den totale og flytte sine brikker som beløpet. ; må imidlertid hans trekk samsvarer med tallene han har rullet . For eksempel, hvis han kaster et tre /tre , kan han flytte fire stykker tre områder hver, to stykker seks områder hver, ett stykke 12 plasser, eller ett stykke ni områder og ytterligere tre områder . Men igjen , hvis den første stoppunktet er okkupert av to eller flere av motstanderens brikker ( i dette eksemplet hvis du ønsker å flytte en brikke seks plasser totalt , men plassen tre poeng unna der du starter er blokkert) , farten er ikke tillatt .
Poeng
p Hvis en spiller har en eller flere brikker på en trekant , kan hans motspiller ikke lande et stykke der. Motstanderen kan passere det når du flytter sine menn , men kan ikke stoppe på det .
Body
p Hvis en spiller har bare en brikke på en trekant og hans motspiller lander en av hans stykker der, må han flytte sin ett stykke av brettet og inn på linjen som skiller styret i to halvdeler . Han må ta det med tilbake inn på hans neste kast . Hvis han ikke kan fordi mellomrommene hans stykke ville lande på er okkupert av sin motstander , mister han sin tur.

Å bringe den tilbake , må han rulle et tall som gjør det mulig for ham å lande på en tom plass . For eksempel, hvis han kaster en fire /fem, og motstanderen har en brikke på fjerde plass , men ikke den femte , kan han bevege seg stykke til den femte plass . For dette formålet , peker i motstanderens hjemland er nummerert én til seks , med ett å være det punktet hvor du hadde to stykker satt opp når du først begynte spillet .
Avslutte spill

Spillere må få alle sine brikker inn i den siste kvadrant av styret før de kan begynne å flytte dem av . Når de gjør det, kan de flytte brikker av brettet i henhold til deres terningkast .

De seks punkter i ditt hjemland tilsvarer de seks tallene på en terning . Ser på ditt hjemland , er en punktet nærmest slutten av U. Hvis du ruller en to og en fire , for eksempel , kan du fjerne en brikke fra to punkt og en fra fire punkt , på kan du fjerne ett stykke fra seks poeng . Hvis du ruller dobler , kan du fjerne fire stykker fra det nummeret.

Ruller trenger ikke å være nøyaktig . Med andre ord , hvis en brikke er fem plasser unna avslutter styret og spiller kaster en seks og det er ingen brikker på sjette punktet , stykket på fem poeng kan bli fjernet . Hvis, derimot , rulle deg en to og en tre , og du har stykker på hvert punkt , bortsett fra to og tre , kan du ikke fjerne noe .

Den spilleren som fjerner alle sine brikker fra brettet første er vinneren .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)