Retninger for Kinasjakk

Kinasjakk er basert på den amerikanske - laget spillet Halma . Kinasjakk spilles på en seks -punkts stjernebrett og kan ha to til seks spillere . Det første spillet av kinasjakk utgitt i USA ble kalt " Hop Ching Checkers " i 1928 av J. Pressman & Co Navnet Kinasjakk ble brukt kort tid etter . Utstyr

Spillebrettet er en seks - spiss star består av en rekke hull . Det er 10 hull i hvert punkt av stjernen . Senteret er en sekskant med fem hull på hver side , og rader med hull på interiøret . Seks forskjellige farget sett med 10 knagger eller klinkekuler er spillebrikker .
Forberedelse

kinasjakk kan spilles av to, tre , fire eller seks spillere . Når du setter opp , setter hver spiller opp sine knagger i et hjørne av stjernen ( trekanten ) overfor en annen spiller . Hvis det er tre spillere , sette opp knagger i annenhver trekant . Hver spiller bruker 10 knagger av samme farge .
Objective

Målet med spillet er å bli den første spilleren til å flytte alle sine knagger over styret og inn i motsatt trekant .
Spill

Kast en mynt eller rulle en terning for å avgjøre hvem som starter . Spillet begynner ved å bevege en tapp til en tilstøtende hullet. Dette ender turn. Når pinnene blir plassert ut , kan en spiller hoppe over en annen knagg å flytte lenger . Flere humle kan gjøres i en enkelt tur , så lenge som det er tilstøtende plugger for å hoppe over. En spiller kan ikke hoppe over mer enn én pinne i ett hopp . Det kan være mulig å flytte hele veien over hele linja i en enkelt tur med en serie av humle .
Motsetning spillet brikkene , er knagger aldri fjernes fra brettet , selv når de blir hoppet over. Pinnene kan bevege seg i alle retninger på brettet , men når de er innenfor det motsatte trekant , kan de ikke flytte tilbake utenfor den.
Finish

Den første spilleren til fylle alle reisemål hull med sine egne knagger vinner , slutter spillet .
noen ganger en spiller vil velge å blokkere ved å nekte å flytte sin pinne fra sitt utgangspunkt , derfor gjør det umulig for en annen spiller til å fylle hennes destinasjon hull . Bestem før du starter spillet hvordan å håndtere dette resultatet . Alternativene inkluderer :
- En spiller vinner når alle tilgjengelige destinasjon hullene er fylt
- En spiller klar til å vinne med alle tilgjengelige destinasjon hull fylt har rett til å bytte blokkering pinne med en av sine egne . .
- La blokk som en juridisk lek

.

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)