Hvordan vinne Chess i Ten Moves

kan du vinne et sjakkspill i 10 trekk , men det er ikke lett . Gjennomsnittlig antall trekk per kamp i turneringen nivå lek er rundt 40 , så å vinne i 10 trekk tar enten en enorm forskjell i dyktighet mellom deg og motstanderen din, eller en stor porsjon flaks , eller begge deler. Det er ingen måte å vinne i 10 trekk fordi du ikke alltid kan forutse motstanderens trekk . Men et spill som spilles på en turnering i Antwerpen , Belgia , i 1933 mellom George Alan Thomas og Emanuel Sapira viser én måte å vinne et spill raskt . I dette spillet , Thomas spilte hvit og tvunget Sapira å innrømme nederlag i 10 trekk . Instruksjoner
en

Flytt bonde i E2 stilling til E4 posisjon . Disse stillingsbetegnelserer basert på å tildele et brev til hver kolonne av styret , som starter med " A" helt til venstre , og nummerering radene , og starter med rad nummer " 1 " som raden nærmest deg . Så du flytter din bonde fra sin startposisjon i kolonnen femte fra venstre og den andre raden til fjerde rad i den samme kolonnen . Som svar , flytter motstanderen sin bonde fra C7 til C5 .
To

Flytt ridder fra G1 til F3 . Motstanderen speiler ditt trekk , flytte sin ridder fra G8 til F6 .
3

Flytt annen ridder fra B1 til C3 . Motstanderen flytter en annen bonde , denne gangen fra D7 til D5 .
4

Fang motstanderens bonde ved å flytte din brikke på E4 diagonalt til D5 . Motstanderen svarer med å fange din bonde , flytter sin ridder fra F6 til D5 til å gjøre det .
5

Flytt biskopen fra F1 til B5 . Dette setter motstanderen i sjakk . Han svarer med å flytte sin biskop i fra sin konge for å beskytte det . Biskopen utspill er fra C8 til D7 .
6

Flytt ridder nærmere motstanderens side av brettet , fra F3 til E5 . Motstanderen flytter sin ridder fra D5 til C3 , fanger den andre ridderen .
7

Ta med dronningen inn i bildet , flytte den ut fra D1 til F3 . Legg merke til at du har motstått fristelsen til å fange motstanderens ridder med en av dine brikker . Motstanderen truer din gjenværende ridder ved å flytte en brikke ut fra F7 til F6 .
8

Ignorer trusselen til ridder og fortsette å flytte din dronning , denne gangen opp til H5 . Dette setter igjen motstanderen i sjakk . Han beskytter sin konge og samtidig truer dronningen din ved å flytte en bonde én plass fra G7 til G6 .
9

Capture bonden motstanderen nettopp flyttet , ved å flytte gjenværende ridder til G6 . Motstanderen , bekymret for å bli innestengt , flytter sin konge opp til F7 .
10

Flytt resterende ridder tilbake til E5 . Motstanderens konge er nå i sjakk fra både ridder og din dronning. Selv om du ikke har sjakkmatt , vil en rimelig motstander innrømme nederlag på dette punktet , siden hans konge er så overmannet . Dette er hva Sapira gjorde i 1933 , noe som gir Thomas seieren .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)