Hvordan Beat the Caro - Kann Defense

Alle som er seriøse om å spille sjakk må studere åpninger . Mange anser en ) E4 den beste åpningen flytte , og de ​​eldste , mest studert åpninger alle begynne med det . Motstanderen har en rekke svar , inkludert en ) . . . e5 , som fører til en åpen symmetrisk kongens bonde spillet . Han kan velge i stedet for å gjøre det til en semi - åpen kamp med den aggressive siciliansk Defense 1 ) . . . c5 , eller den subtile franske Defense 1 ) . . . e6 . Spillere som åpner med e4 bør være kjent med alle disse, da de er de tre vanligste reaksjoner på e4 . Bare litt mindre vanlig er Caro - Kann forsvar, en ) . . . c6 . Dette er en solid svar for svart. Hvit håp er for seier ligge i å utnytte hans initiativ og overlegen utvikling . Instruksjoner
en

ta kontroll over sentrum med 2 ) d4 . Mens det er noen få linjer med lek som involverer hvite gjør en annen andre trekk , gjør de fleste studert linjene ikke avvike fra denne naturlige utviklingen . Svart vil nesten helt sikkert svare med to ) . . . d5 . ( Hvis han svarer med noe annet er det en veldig god sjanse for at han ikke har studert åpningen og du er allerede en fordel . ) Du har et valg i hvordan du går frem , men hovedlinjen av stykket er å følge opp med tre ) NC3 dx e4 4 ) N x e4 . Dette er hovedlinjen for en grunn . 3 ) NC3 er en meget sterk utvikling flytte , og den påfølgende bonde utveksling er egentlig tvang .
To

Vær klar for 4 ) . . . BF5 . Dette er sort eldste og mest aggressive respons. Du bør spille 5 ) G3 . Her springer flytter til true biskopen som truet ham . Svart biskop flykter vanligvis til g6 og deretter kjørt til f7 etter at du fremme din h bonde . En mindre åpenbar fjerde spillet til svart er 4 ) . . . Nd7 . 5 ) NF3 eller 5 ) BC4 er begge anses levedyktig , lyd svar på dette , men NF3 er enklere og innebærer færre varianter . Svart kan også spille 4 ) . . . Sf6 , i så fall bør du spille 5 ) N x f6 . Med forsiktig lek , bør hvit få en fordel i denne linjen .
3

Studer de store linjene i Caro - Kann , slik at du vil bli kjent med variasjoner . Du bør også være minst passingly kjent med den franske Defense , som denne åpningen transposes ofte til det franske forsvaret . Hvis du mistenker at din motstander er godt kjent med hovedlinjen av Caro - Kann , og du vil være en å kaste den inn i ukjent territorium , kan du friske opp på to riddere variasjon . Her spiller du 2 ) NC3 i stedet for to ) d4 . Selv om dette gjør at svart litt mer frihet , er det mindre sannsynlig at motstanderen din er så forberedt for denne linjen som han vil være for den forventede 2 ) d4 .
4

Spill aggressivt . Fordelen for svart i denne åpningen er at han er i stand til å utvikle sine stykker uten å skape noen umiddelbart utnyttbare svakheter . Hvitt har fordelen av å økt mobilitet i åpningen . Denne fordelen vil visne bort hvis hvit ikke holde trykket på . Hvitt bør inkludere standard dogme at det samme stykket ikke skal bevege seg to ganger i åpningen , bør knekter utvikles før løpere , og at åpningen utvikling bør fokusere på å styre senter . Betydningen av aggressive trekk ved white understrekes av det faktum at sort har en tendens til å komme ut på en bedre endgame posisjon enn hvit i denne åpning, med mindre white hell bruker sin liten fordel i begynnelsen av mobilitet for å feste noen andre små fordeler ved det tidspunkt endgame ruller rundt .
5

Vær våken for muligheter til å oppnå en fordel gjennom et offer . Den hvite siden av en Caro - Kann presenterer ofte potensial for offer kombinasjoner av hvit , hvis svart er uforsiktig . Knights kan bli ofret for viktige brikker , oppfølgings angrep med tunge brikker mer enn kompensere for den materielle tap . Hvis det vises svarte forsinkelser rokade , vil åpne opp sentrum ofte nytte hvit langt mer enn svart . Bli kjent med åpningen , spille aggressivt , og trykk tidlig fordel , og du bør være i stand til å slå Caro - Kann .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)