Egenskaper for Oppdrift

Oppdrift spiller en stor rolle i vår samhandling med vann. Mange mennesker har en intuitiv når det gjelder å bestemme hvilke objekter flyte og hvilke objekter vask. Å vite hvilke objekter som er sannsynlig å synke eller flyte avhenger kunnskap om størrelsen på objektet og tetthet. Noen mennesker , for eksempel, kan finne det lett å flyte på vannet. Denne bragden er vanligvis lettere hvis noen tar i en stor mengde luft . Med luft i lungene , kan en person redusere tettheten av kroppen hans , noe som gjør det mer sannsynlig at han vil flyte flyte. Vannfortrengnings

Når et objekt blir plassert i vann , fortrenger den, eller trekk, en mengde vann lik vekten. For eksempel, hvis du plassere en blokk av tre i et beger med vann , vil nivået av vannet inne i koppen stige. Ved å måle vekten av det fortrengte vann, vil den være lik vekten av den trekloss .
Tetthet

Selv om størrelsen på objektet spiller en viktig rolle for å bestemme hvor mye vann det fortrenger , er det ikke den eneste faktor. Et formål tetthet er et mål på hvor tett dets molekyler er pakket sammen. Derfor, siden metallet er et tettere materiale enn tre, vil en metallblokk fortrenger mer vann enn en trekloss , selv om begge blokker er av samme størrelse . Men når man sammenligner to objekter som er tett nok til å synke , deres nivå av vann fortrengning er nært knyttet til deres størrelse .
Væsketrykk

Som gjenstander senkes dypere og dypere , trykket som utøves av vannet øker. Styrken av trykket skyver seg i alle retninger . Dette væsketrykk holder værs gjenstander av en viss størrelse og tetthet. Hvis et objekt er for tung , betyr det sin størrelse og tetthet overstige fluidumtrykkraft som presser mot den.
Sinking

Objekter som overstiger en viss størrelse og tetthet synke til vann bunnen. Men hvis du håndterer et objekt under vann , det klart å se en forskjell i vekt. Objekter normalt tung utenfor vann er mindre så når nedsenket i vann . Denne foreteelse er en effekt av fluidumtrykket presser opp på et objekt. Selv om denne kraften ikke kan være nok til å løfte gjenstanden ut av vannet , det gjør objektet synes lettere å løfte under vann.

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)