Hvordan Design en kontrollert eksperiment for å teste en hypotese

En godt designet vitenskapelig eksperiment søker å finne sammenhengen mellom to nøye definerte og isolerte variabler i et naturlig system , prosess eller reaksjon. Variabelen du variere systematisk kalles den uavhengige variabelen , og den effekten du måle er sett på den avhengige variabelen . For å opprette en gyldig eksperimentell test for din hypotese , må du minimere antall faktorer enn den uavhengige variabelen som har en effekt på den avhengige variabelen . Instruksjoner
1

Brainstorm alle variablene som kan ha en effekt på systemet eller prosessen hypotesen adresser. For eksempel, hvis du var å studere effekten av vanningsfrekvensen på frekvensen av plantevekst , ville noen av de relevante variabler inkluderer omgivelsestemperatur , type anlegg , jord komposisjon, eksponering for lys og vannkvalitet.
2

Consult andre eller forskning lignende eksperimenter for å se om det er noen faktorer du mangler.
3

Utarbeide en måte å holde hver variabel konstant bortsett fra de variablene som hypotesen adresser. I eksemplet anlegget, løser hypotesen plantehøyde og volumet av vann per tidsenhet. Du kan styre andre variabler ved å dyrke planter i et rom med en kontrollert temperatur , plassere plantene ved samme vindu og bruker samme type jord , frø og vann for hver plante.
4

Design en måte til å variere den uavhengige variabelen i en meningsfylt og systematisk måte , for eksempel vanning fem planter med null , 25, 50 , 75 og 100 gram vann per dag , henholdsvis. Hvis du tester effekten av en uvanlig tillegg til et system, for eksempel effekten av en ny gjødsel på planter eller et nytt legemiddel på mus , designe en kontrollgruppe som ikke får tillegg , men ellers gjennomgår den samme eksperimentell design som andre grupper .
5

Design en måte å måle den avhengige variabelen som ikke vil påvirke de eksperimentelle resultatene . Bestem på forhånd på frekvens, presisjon og metode som du vil måle resultatene .
6

Skriv opp din eksperimentell metode , herunder nødvendige apparatet , oppsett, grunner for design og skritt i forsøket . Utfør eksperimentet , ser etter måter å forbedre det neste gang noen utfører den.

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)