Likning å måle Velocity

Velocity er hastigheten av et objekt i en bestemt retning . Det er flere ligninger du kan bruke til å måle hastighet, avhengig av situasjonen og informasjonen tilgjengelig for deg . Avgjøre om objektet er akselererende , og hvis det er, om akselerasjonen er konstant eller variabel for å sørge for at du velger riktig ligning . Velocity

Velocity er lik hastighet, men med en viktig forskjell : Det er en vektor kvantitet , så du må ta retning i betraktning. Den gjennomsnittlige hastigheten av et objekt er definert som forskyvning av den gjenstand dividert med den tid det tok for den gjenstand som skal forskyves . Fortrengning er bare avstanden gjenstanden beveges i en bestemt retning. Enhetene hastighet er meter per sekund .
Objekt som beveger seg med konstant hastighet

Hvis objektet beveger seg med konstant akselerasjon , kan du beregne gjennomsnittlig hastighet ved å dividere endring i forskyvning av medgått tid : hastighet = [ x ​​(endelig ) - x (initial ) ] /(endring i tid) . For å finne den endring i forskyvning , kan koordinatene for den endelige posisjon ( eller avstand hvis arbeider i en dimensjon ), og subtrahere fra koordinatene til startposisjon. For eksempel, hvis en bil hadde flyttet 10 meter i en rett linje i "x" retning i fem sekunder , ville den ha en hastighet på 10/5 = 2 meter per sekund .

Objekt beveger seg med konstant akselerasjon

Hvis objektet er akselererende , kan du regne ut gjennomsnittlig hastighet i løpet av hele sin bane. For å gjøre dette , må du vite sin innledende og avsluttende hastigheter . Objektets gjennomsnittlig hastighet er summen av første og siste hastigheter delt på 2: gjennomsnittlig hastighet = [ v (initial ) + v (endelig )] /2. For eksempel, hvis du slipper en ball slik at utgangshastighetener 0 og den treffer bakken med en hastighet på 4 meter per sekund , gjennomsnittlig hastighet er 2 meter per sekund.
Objekt med variabel akselerasjon

Hvis objektets akselerasjon er i endring , er det litt mer vanskelig å beregne hastigheten . Variabel akselerasjon kan uttrykkes som en polynomisk funksjon --- en ligning som inneholder ytterligere betingelser som inneholder variable med indekser som er større enn 1. Når det gjelder hastighet, blir de ekstra betingelser multiplisert med tid til kraften av 2, 3 eller høyere. I det enkleste tilfellet , hastighet v = (initial ) + ( bx tid) + ( cx tid kvadrat) , hvor "b" og " c" er konstanter som bestemmer akselerasjonen . Hvis du kjenner innledende hastighet , medgått tid og konstantene , kan du regne ut objektets gjennomsnittsfart .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)