Hvordan bruke en mikrokontroller for Seven -segment LED

Seven - segment LED-skjermer inneholder syv eller åtte lysdioder som lyser opp i forskjellige kombinasjoner for å vise tall . Viser inneholder syv lysdiodene viser bare et tall, mens de som inneholder åtte lysdioder vise et tall og et desimaltegn. Bruk disse skjermene i klokker, tavler , timere og andre prosjekter som krever numeriske skjermer. Bruk en mikrokontroller å kontrollere hvilke lysdioder er slått på og av for å skape ensifrede tall fra null til nine.Things du trenger
Computer
Papir
Blyant
Breadboard
Single- kjernetråden
7 til 8 motstander, en per LED skjerm på
Vis flere instruksjoner
Skriv programmet
1

Koble mikrokontroller til datamaskinen. Lansere microcontroller programmering programvare.
2

Skriv koden som forteller mikrokontrolleren som utgangskanaler bruke til å slå lysene av og på. Hvis du bruker en skjerm som ikke inneholder et desimaltegn , satt sju av de kanaler som utganger. Hvis du bruker en skjerm som ikke gir et desimaltegn , satt åtte av kanalene som utganger. Bruk sammenhengende kanaler for å gjøre programmering og koble skjermen enklere.
3

Lag en tabell på et stykke papir som viser hvilke lysdioder for å slå av og på for å lage hvert nummer . Tegn ni kolonner og 11 rader med blyant din . Merke kolonnen lengst til venstre " Number" og de ​​resterende kolonnene med navnene på hver av de LED nålene. Pinnene kan bli navngitt med bokstaver som strekker seg fra "A" til " G." Se på skjermen dokumentasjon for å finne ut pins navn og steder i displayet . Merk hver rad under " Number" med tall fra null til ni.
4

Skriv "1" i hver celle i tabellen for å vise når en LED er slått på og en "0" for lysdioder som er av når du oppretter hvert nummer. For eksempel er tallet " 8" laget ved å slå hver LED på når du bruker en skjerm med en felles katode eller av når du bruker en skjerm med en felles anode . Cellene i raden merket " 8" vil hver bli fylt med en "1" eller " 0 ", avhengig av hvilken type skjerm du har . Sjekk skjermens dokumentasjon hvis du ikke vet hvilken type du har.
5

Skriv koden som forteller mikrokontrolleren som kanaler, eller LED, for å sende på og av signaler til når du oppretter hvert nummer . For eksempel vil opprette tallet " 8 ", send en på signal til hver utgangskanal . Se i tabellen for å programmere hvert nummer .
6

Legg til en tidsforsinkelse etter koden som genererer hvert tall for å bla gjennom numrene automatisk. Bruk totalt 10 forsinkelser. Hvis du legger til en tidsforsinkelse på 1000 millisekunder , eller ett sekund , etter hvert nummer , et annet nummer vises hvert sekund.
7

Test din kode for feil , hvis programmering søknaden inneholder den funksjonen . Lagre kode på datamaskinens harddisk. Last opp koden til din microcontroller . Koble fra microcontroller strømforsyning.
Koble LED-skjerm
8

Plasser syv- segment LED display på brødfjel med hver pin på en egen kobber spor.

9

Koble de nødvendige pinnene på displayet til mikrokontrolleren baneterminalved hjelp av single-core wire. Se på skjermen dokumentasjon for å finne ut hvilke pinner er bakken nålene.
10

Koble en motstand til hver av de resterende pinnene på displayet. Den ene enden av en motstand ligger på samme kobbersporsom en av pinnene. Den andre enden av motstanden ligger på en tom kobberspor; det vil si en kobber spor som ikke er koblet til noen elektroniske komponenter .
11 <​​p> Koble hver av motstandene til en utgang kanal på mikrokontroller med single-core wire. Kjør ledningen fra enden av motstanden som ikke er på den samme kobbersporsom en LED- pin. Bruk de kanalene som du utpekt som utgangskanaler i programmet.
12

Koble mikrokontroller til en strømkilde . Slå microcontroller på . Displayet sykluser gjennom tallene null til ni , ett om gangen .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)