Regler for spillet av Clue

Det klassiske spillet av Clue setter spillere mot hverandre for å finne ut hvem som drepte Mr. Boddy , der forbrytelsen skjedde og hva våpen som ble brukt . I Storbritannia , ble Clue oppfunnet i 1944 av Anthony E. Pratt og ble opprinnelig kalt Cluedo . I USA , kjøpte Parker Brothers rettighetene til spillet i 1949 og omdøpt den Clue . Selv om det er en rekke tema Clue spill ( slik som Simpsons , Harry Potter og Clue Jr ) , reglene og innholdet er det samme . Board Set -Up

Navnene på de mistenkte , rom og våpen avhenge av temaet for Clue spillet . De klassiske mistenkte er Miss Scarlet ( rød ) , fru White (hvit ) , Mrs. Peacock ( blå ) , Professor Plum ( lilla ) , Mr. Green ( grønn ) og Colonel Mustard ( gul ) . De klassiske våpen er tau , bly pipe, kniv , skiftenøkkel , lysestake og revolver . I hver utgave av Clue , er det seks mistenkte, seks våpen og 9 rom ; hver av de mistenkte har en utpekt utgangspunkt og våpenmerker er spredt blant rommene .

Hver mistenkte , våpen og rom har også et eget kort . Del opp kortstokken inn i tre grupper : våpen, mistenkte og rom . Shuffle hver gruppe , legg dem med forsiden ned på bordet og nøye plassere det øverste kortet ( slik at ingen ser dem ) for hver haug i "konfidensielt " eller "case file " konvolutt . Kombiner de gjenværende kortene i en kortstokk , shuffle , og distribuere blant spillerne . Hver spiller får en detektiv notatbok ark , velger en mistenkt token og plasserer den på den aktuelle startplass. Spillere kan krysse av kortene i hånden sin ( fordi kortene i hendene ikke var involvert i kriminalitet ) og bør holde sin bærbare ark hemmelig .
Kamp Spill

spille spillet består av å rulle terningen , utforske rom , lage og motbevise forslag , og forsøker å løse kriminalitet . Miss Scarlet ( rød ) spiller første ; spillet fortsetter med klokken . Rull terningen og flytter brikken din antall mellomrom du rullet ; hvis det er aktuelt , kan du bruke en hemmelig passasje . Hemmelige passasjer finnes i hjørnet rom og vanligvis lar deg flytte til motsatt hjørne . Etter å ha flyttet inn i et rom , med et forslag . Forslag inkluderer å flytte en mistenkt og token våpen inn i rommet du okkupere og sier " Jeg foreslår at forbrytelsen ble begått i ( rom ) , med ( Suspect ) med ( Weapon ) . " Hvis token er flyttet inn i et rom , kan du på din neste tur, bruke det rommet i ditt forslag eller rulle terningen og flytte til et annet rom .

Anbefalinger og Beskyldninger

Etter et forslag er gjort , må de andre deltakerne forsøker å motbevise påstanden . Forslag er avkreftet hvis noen kan vise den personen som gjorde forslaget ett kort hun heter ; hvis noen har mer enn ett kort for å motbevise forslaget , han har bare å vise ett kort . Spillere holde styr på kortene de har sett på sine bærbare ark . Forslag kan bare gjøres en gang etter inn i et rom. For å gjøre et nytt forslag , må du flytte til et annet rom eller forlate rommet i en sving og inn igjen i rommet på neste sving .
P Hvis ingen kan motbevise ditt forslag , kan du enten lage en anklage eller avslutte din tur . Du trenger ikke å komme med et forslag før du gjør en anklage . Dessuten trenger du ikke å være i det rommet du anklage å gjøre anklagen , men du kan bare gjøre en anklage under din tur . Si " Jeg anklager ( Suspect ) for å begå kriminalitet i ( rom ) med ( Weapon ) " og deretter sjekke " konfidensielt" eller " saksmappe " konvolutt . Ikke la de andre spillerne se innholdet i konvolutten med mindre du er riktige . Hvis du er riktig ( alle tre kortene må matche din anklage ) , har du vunnet spillet og må plassere tre kort med forsiden opp på bordet for å vise dine motstandere . Hvis du er feil , returnerer de tre kortene til konvolutten uten å vise dem til de andre spillerne . Du vil ikke lenger flytte token din i løpet av spillet , kan ikke lenger komme med forslag eller beskyldninger , og vil fortsatt være å motsi de forslag til andre spillere .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)