Regler for en Vintage Board Peg spill kalt Go

Go er en svært gammel brettspillet som oppstod i Kina . Det spilles med svarte og hvite steiner på et kvadratisk brett som er delt inn i 18 ruter i hver retning . I motsetning til mange vestlige brettspill , er stykkene spilles ikke inne rutene , men på kryss av linjene . Dermed er det 19 poeng i hver retning på brettet , slik at totalt 361 poeng der steiner kan bli spilt. Begynner og slutter

Go er begynt med et tomt brett . Sort spiller først ved å plassere et enkelt stein på et av punktene. Hvit, og gjør det samme , og de ​​to sidene alternere før har blitt hevdet alle territorium , en hendelse som signaliserer slutten av spillet . Når spillet er over, teller opp hver spiller opp hvor mange poeng han har basert på enten de punktene som omfattes av hans steiner eller punkter som er kontrollert av å være omringet . Hver spiller får ett poeng for hvert punkt på brettet som enten er dekket av en stein eller i kontrollert territorium . Den siden med flest poeng vinner .
Object of the Game

Målet med Go er å styre så mye territorium på brettet som mulig , mens motstanderen forsøk å gjøre det samme . Dette gjøres ved å plassere brikkene dine på poeng og prøver å omringe territorium med dine steiner. Den svært enkle regler for Go føre til millioner av potensielle spillvariasjoner ; det tar ti minutter å lære , men kan sjelden mestres i en mannsalder .

Fange Stones arkiv

En av de grunnleggende elementene i Go er fange av motstanderens steiner . Når du er i stand til å omringe enten en eneste stein eller en gruppe av steiner ved å plassere brikkene dine på alle de punktene som er vertikalt eller horisontalt koblet til dem , ta deg disse steinene og fjerne dem fra brettet . Territoriet som de okkuperte er nå ditt territorium . Gå steiner er ikke flyttet på brettet i løpet av spillet . Når en stein er plassert på et punkt , er det fortsatt det fram til slutten av spillet , med mindre det er tatt og fjernet .
Strategi

Mange intrikate og komplekse strategier har utviklet seg gjennom århundrene . En sentral ide i Go er de " friheter " av en stein eller gruppe , med henvisning til hvor mange gratis poeng omgir det . En enkelt stein med ingen steiner rundt den har fire friheter . Ved å opprette grupper av stein , du øke friheter rundt gruppen , og dermed øke mulighetene og gjør det vanskeligere for motstanderen å omringe deg og ta dine steiner. En gruppe på seks steiner i en rett linje med ingen steiner rundt den har 14 friheter , en gruppe på 9 steiner i et kvadrat har 12 friheter osv. hjørner og kanter også spille en viktig rolle i strategi , da de er lettere å forsvare , men også lettere å bli fanget i.

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)