Hva er noen Science prosjektideer som bidrar i hverdagen ?

" . The Elegant Universe " Vitenskap er et perspektiv , ifølge Brian Greene , professor ved Columbia University og forfatter av Undervisning hvordan å ta på seg det perspektivet i hverdagen er et spennende mål og tillater studenter å studere praktisk, nyttig vitenskap materiale vil holde interessen og anspore kreativitet. Vitenskap prosjekter som hjelper elevene i hverdagen inkluderer eksperimenter som utforsker temperatur - trykkforhold , de elektromagnetiske komponenter av lys , statisk elektrisitet , kikkert 3D visjon og subjektivitet sansene dine. Den Temperatur - Trykksivil

Fra forstå forbrenningsmotorer å forutsi om mønstre , den direkte sammenhengen mellom temperatur og trykk er en grunnleggende egenskap av gasser som oppstår i hverdagen. En enkel måte å demonstrere dette med en hands-on science prosjektet krever en to - liters brusflaske , oppblåsbare ballonger og to boller av varmt og kaldt vann . Først dekke åpningen av sodaflaske med en deflatert ballong ; luften inne i flasken vil være ved romtemperatur på dette punktet av eksperimentet . Deretter senk så mye av flasken som mulig i bollen av varmt vann; observere endringen i lufttrykket som ballongen begynner å blåses opp . Trykket i et lukket rom er relatert til den kinetiske energi av luftmolekyler ; som temperaturen av luften øker , vil molekylene sprette rundt flasken med større energi , og dermed øke trykket i ballongen. Deretter beveger flasken til den kalde bolle med vann, noe som umiddelbart vil føre til at ballongen for å slippe ut luften som lufttemperaturen avkjøles og trykket i flasken synker. Hvis vannet er kaldt nok , kan ballongen faktisk snu seg som det suges inn i flasken på grunn av lavt trykk.
Dissecting Lett

Hvitt lys består i alle farger i det synlige lysspektrum . Regnbuer dannes når hvitt lys stråler fra solen passerer gjennom vanndamp i luften , som bryter lyset i sine enkeltkomponenter bølgelengder av elektromagnetisk energi. Med et glass prisme eller en spectroscope , lys kan på samme måte bli dissekert i sine enkelte bølgelengder av farge, gjennom en prosess som kalles brytning, for observasjon i en science-prosjektet . Elektromagnetisk stråling er allestedsnærværende , mest åpenbart til stede i hverdagen i form av synlig lys . Forklar elevene at alle fargene de ser i løpet av dagen er sammensatt av denne elektromagnetisk energi ; prismer og Spektroskopiske kan brukes observere denne egenskapen av lys første hånd . Som ytterligere aktivitet , bruker fargefiltre begrense passasjen av lys gjennom prismet eller spectroscope ; for eksempel vil en lilla filter bare tillate blått lys inn prismet , og dermed bare blått og rødt lys vil dukke opp etter at lyset har blitt brutt .
3D Illusions

for en morsom science prosjekt som utforsker hvordan binokulært syn tillater mennesker å se verden i tre dimensjoner , gi studentene et stykke papir , et sett med 3D-briller , og et par rosa og blå fluorescerende markører. Instruere elevene å tegne et enkelt bilde med den blå markøren som lett kan kopieres , for eksempel en pinne figur eller et kvadrat. Så elevene trekke det samme bildet på toppen av den opprinnelige figur, bare litt forskjøvet slik at de to ikke er direkte overlagret ; referere til ressursen avsnittet for eksempler på hvordan dette bør gjøres . Oppmuntre elevene til å eksperimentere med sine tegninger , og de vil begynne å se hvordan deres bilder ser ut til å hoppe av siden på grunn av fargen filtrering effekt. Forklar elevene at to- dimensjonale bilder , for eksempel bilder på papir , har normalt ikke en tredje dimensjon fordi begge øynene dine ser nøyaktig samme bilde. Dybde kan bare oppfattes når hjernen mottar to bilder av samme objekt fra litt forskjellige vinkler, noe som er normalt bare mulig når objektet faktisk har tre dimensjoner. 3D-briller produsere denne effekten kunstig ved å filtrere ut de blå fargene på det ene øyet (den blå filter ) og de ​​røde fargene i den andre ( den røde filter) . Dette skaper to litt forskjøvet bilder av samme objekt ; hjernen tar da denne informasjonen og tolker den som et tre- dimensjonalt objekt , til tross for at den er trukket på en flat skjerm eller papirark . Dette trikset i øyne og sinn forklarer mye om hvordan binokulært syn tillater mennesker å se to litt forskjellige bilder og sette dem sammen til et endelig 3D-produkt i hjernen.
Relativity av temperatur

betydningen av å bruke måleutstyr i hverdagen kan bli verdsatt når de vurderer hvordan mennesker oppfatter temperaturen på en "slektning" skala . For eksempel å hoppe inn i et basseng etter å sitte i en badestamp for en lengre periode er en sjokkerende opplevelse. Hjernen vil fokusere på temperaturendringen i denne situasjonen , i stedet for den absolutte temperatur av enten miljø. En science prosjekt for å demonstrere dette fenomenet i klasserommet krever tre boller og tilgang til varmt og kaldt vann . Ordne boller på rad , med den første og siste fylt med varmt og kaldt vann , henholdsvis. Deretter blander man noen av varmt og kaldt vann samt i midten skålen for å lage en lunken oppløsning; de tre skåler bør ha omtrent den samme mengde vann på dette punkt. Be to frivillige fra klassen til å delta i forsøket. Instruere den første eleven å senke hånden i varmt vann og den andre i kaldt vann i ca 20 sekunder . Til slutt , forteller studentene å samtidig flytte hendene fra varmt eller kaldt vann til midten, romtemperatur bolle og be dem hver for å beskrive temperaturen i dette vannet. Studenten vil alltid gi forskjellige svar , til tross for at de er tydelig snakker om samme bolle med vann . Studenten som startet i det varme vannet vil beskrive midten bolle som iskald , mens den andre eleven vil oppfatte det samme vannet som varmt å ta på. Forklar at ingen av elevene er feil i deres oppfatning ; relativitet temperaturresultatenei meget forskjellige erfaringer , avhengig av vanntemperaturen studenten justert til i begynnelsen av eksperimentet . Også påpeke at relativitet temperaturen oppleves på en daglig basis når du beveger deg mellom ulike miljøer med variable temperaturer.

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)