Hvordan å kvantifisere Mutation Priser

mutasjonsraten er sjansen for utelatelsen eller endring av et nukleotid i DNA forårsaket enten av naturlige feil i DNA -behandling ( spontan mutasjon ) eller av ytre agenter ( indusert mutasjon ) . Det er ikke forveksles med mutasjonsfrekvens , som er nummeret på mutasjonshendelseri en gitt generasjon. Mutasjonen hastighet for en gitt art er vanligvis ekstrapolert fra data , å sammenlikne de hele DNA-sekvenser av et tverrsnitt av arten til sine etterkommere ' DNA-sekvenser . I laboratoriet , gjøres dette vanligvis ved å isolere en prøvegruppeav artene og la det mangedoble for mange generations.Things du trenger
Et stort utvalg gruppe av en tvekjønnet arter arkiv Supplies å skape trygge forhold for prøven arter å leve og formere seg i
DNA-sekvensering teknologi på
Vis MoreInstructions arkiv Beregne mutasjonsraten av en art
1

For enkelhets skyld , btain en sample gruppe av en tvekjønnet arter (som betyr den befrukter sine egne egg og krever ingen partner) som procreates raskt og som du enkelt kan gjenskape levekårene i et laboratorium . Caenorhabditis Elegans er en liten rundorm arter som passer disse kriteriene og har blitt testet for sin mutasjonsraten før .
2

Sequence og registrere DNA av dine skapninger.
3

Isoler så mange ulike individer av arten som du kan manageably vedlikeholde og observere for en lang periode i forholdene som skapningen er kjent for å blomstre. Dette er for å minimere effekten av naturlig utvalg redusere ditt genetiske prøven.
4

For hver generasjon av dine arter , bare beholde ett avkom i hver linje .
5

Tillat så mange generasjoner å komme og gå som mulig , innspilling nøyaktig hvor mange generasjoner pass for hver linje .
6

Ta en stikkprøvekontroll eller hele DNA sekvenser av den endelige avkom og sammenligne dem til den opprinnelige sekvensen . Tell antall endringer
7

På slutten av eksperimentet bruke følgende formel for å beregne mutasjonsraten for din art : .

& mikro ; = M /( L x g x b )

der :

& mikro ; = Mutasjonsraten

m = antall mutasjoner observert

L = antall eksperimentelle linjer

g = gjennomsnittlig antall generasjoner

b = antall basen parene sekvensert
arkiv

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)