Hvordan beregne polakker og amp; Nuller

poler og nullpunkter er posisjoner hvor overføringsfunksjonen til et styresystem går mot uendelig ( en pol ) eller null. Dette er viktige steder for å designe en skikkelig overføringsfunksjon . For skikkelig kontroll system design, vil du polene på venstre side av det komplekse tallet aksen slik at signaler eksponentielt avta i størrelse stedet for å øke i størrelse. I tillegg ønsker du flere polakker enn nuller. Instruksjoner
Factor Transfer Function
1

Skriv ut overføringsfunksjon . Dette bør være i form av et polynom med et antall ledd på toppen og på bunnen. Enten for hånd eller ved hjelp av et facto program , finner priset form av denne polynom ligningen. Dette bør gi deg noe på formen H ( s ) = ( SZ ) /(sp ) .
2

List alle vilkår i nevneren . Disse vil samsvarer med dine polene. Alle dine vilkår bør være på formen ( s -p ) . Hvis det er på formen ( s + p) , skriv det som ( s - (- p) ) . Hvis du husker at du løse for null , betyr dette at s må være lik p . Så, hvis uttrykket er (e -3 ), vil s være lik 3. Hvis ordet (r + 1/2 ) , omskrive det som (e - ( -1 /2 ) ), og s vil tilsvare -1/2 . Gjør det samme for nuller.
3

Se etter eventuelle vilkår som ga deg en verdi som var " pluss eller minus ", eller ga en konjugert, når du priset dem . Dette er ' innbilte ' verdier til dine vilkår , og beskrive den imaginære delen av bølgeformen. De fører til sinusformet frekvensrespons . "Ekte" verdier fører til eksponentiell frekvensrespons .
4

Tegn alle dine poler og nullpunkter i diagrammet . Den "ekte" aksen er x-aksen og den " imaginære ' aksen er Y-aksen. Hvis det ikke er noen imaginære delen til en stang eller null , bare skrive en X for stangen eller O for null i diagrammet ved den tilsvarende verdi av s . Hvis det er en imaginær del , skrive X eller O ved både den positive og den negative verdi av den imaginære komponent, med den linje som går gjennom den virkelige komponent. Med andre ord, hvis en stang hadde en reell komponent av 3 og en imaginær komponent av pluss eller minus 4 , ville det være polene på (3,4 ) og (3, -4) .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)