Hvordan evaluere japanske treskjæring

Før du setter pris på håndverk og stil på japansk treskjæring , må du sette pris på utvalget og de ​​intrikate årringer i treverket . Uregelmessig og kompliserte mønstre i tømmer er spesielt ettertraktet , spesielt sirkulære burls ( tama - moku ) , drue burls ( budo - moku ) og bambus blad burl ( sasa - moku ) . I en alder av tre og dens historie er også betydelig . Timber nedsenket i vann eller begravet under bakken i lange perioder av gangen (kjent som jindaiboku eller "trær fra fylte gudene" ) er særlig spesiell . Bare da kan du sette pris på hva woodworker har gjort med korn og patterns.Things du trenger
elementær forståelse av japansk trearbeid på
Vis flere instruksjoner
en

Undersøk tre, sine korn og mønstre . Var det tresnitt masame - dori ( rett korn cut) eller var det kuttet Itame -dori (cross korn cut) . Prøv å finne ut hvorfor håndverker valgte denne type kutt versus en annen . Betyr korn forbedre formen og strukturen i carving ? Mye av styrkingen prosessen er subjektiv ; for et utrent øye , kanskje en utskåret stykke ser vakker slik den ble kuttet og hvilke korn tilbud, men en mester kan oppdage spissfindigheter og mangler .
to

Bestem type tre som brukes , enten fra bartrær eller løvtrær . Hver har sine egne subtile egenskaper . Cedar , furu og barlind er eksempler på bartrær , mens morbær og hestekastanje ( Zelkova ) er innfødte japanske brede blad trær . Hver gruppe er sub - kategorisert i innfødte hardtre, nåletre og importerte skogen . Hvilken likte håndverkeren velge og hvorfor ? For å svare på dette , kan det hende du trenger å friske opp forskjellene og hvorfor man kan bli valgt fremfor en annen . Boller , for eksempel , er tradisjonelt laget av hardtre .
3

Se på kompleksiteten i utskåret tre stykke. Hvis det var laget av mer enn ett stykke tre , er det nødvendig å se på hvordan fint på " snekker , " har blitt oppnådd . Det finnes ulike grader av kompleksitet som er involvert i å bli tre. En liten ytre kosmetiske feltet, for eksempel, krever meget fine og detaljert stem og tenon arbeid, mens en tabell er mye mer rudimentær . Ikke alle leddene er mortise og tenon , heller. Japanske treskjærere bruker teknikker som stanget ledd ( kant til kant) og boksen ledd ( rett vinkel ) , kjent som henholdsvis hagiawase og kumitsugi leddene . Finhet av felles arbeid forteller mye om dyktighet av snekker . Noen ganger struktur bestemmer hva slags felles behov og noen ganger håndverker design et stykke med den hensikt å bli med dem på bestemte måter .
4

ut om veden var blokk -skåret , eller skåret fra en enkelt blokk av tre bruker meisler, fly og kniver . Disse er de mest unike biter fordi det er umulig å gjenskape dem . Block carving reflekterer mest artisteri , som en snekker må gjøre de burls og korn kommer til liv og " snakke ", og krever også den største mengden av kreativitet . Det største spørsmålet , å ta de ovennevnte faktorene i betraktning , er om stykket appellerer til deg . Det er veldig lik evaluere maleri . Verk fra den kubistiske periode kan intriger noen, mens andre ser på det som useriøs art .
5

Undersøk Moko - zogan ( innlegg ) fra et helt annet perspektiv . Innlegget er helt dekorative og innebærer carving riller eller hull eller bygge stein , elfenben , metaller , skjell og andre tresorter å utfylle utskåret treverk . Det skal fremheve skjønnheten i carving , ikke det motsatte , og snakker mye om artisteri og kreativitet av snekker som laget stykket .
6

Study så mye du kan eller har lyst til om den japanske håndverket av treskjæring . Det hjelper enormt i din forståelse av artisteri . Uansett hvor erfaren eller uerfaren du er , som med de fleste ting , er skjønnhet i øyet som ser .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)