Hvordan en Model Rocket Engine Work

? Selv i denne postmoderne tid med datamaskiner og informasjon , beholder modell Rakettene en sterk tilhengerskare blant vordende ingeniører og forskere . Mens Internett kan tilby en mengde distraksjoner for noen, andre vet at ingen nettside video kan matche visceral spenningen ved å sende en søyle av tordnende flamme forbi skyene og oppover til himmelen . Rocket Propulsion Basics

rakettmotorer og jetmotorer er to sider av samme sak ; begge combust brennstoff med oksygen for å skape en stråle av høy - hastighetsgasssom skyver kjøretøyet fremover. Den primære forskjellen er at jetmotorer få oksygen inn fra utsiden og rakettmotorer bære sin egen oksygentilførsel . Pure flytende oksygen er generelt altfor ustabilt til bruk i en hvilken som helst type motor, og det er derfor rakettmotorer typisk bruke en form for kjemisk oksydasjonsmiddel som bærer et par løst festet oksygenatomer som lett kan brytes fri til å forbrenne brennstoffet. Disse kjemikaliene kommer i både flytende og faste eller krystallinske former .
Basic Construction

fleste modellrakettmotorerbruker en fast brensel og solid driv blandet sammen i en slags deig og kokt eller dehydratisert til et kritt -lignende konsistens . Enkelhet er rakettmotoren primære dyd ; den har ingen bevegelige deler, bare en ytre sak og drivstoff . Rakettmotoren starter som en papp ytre dekselet. Produsenter satt saken på slutten - med bunnen vendt opp - og slippe i en liten sprengladning . På toppen av den eksplosive ladning helle de en langsomtbrennendeforsinkelses brennstoff . Så kommer et tykt lag av fast brensel - oxidizer blanding , og til slutt en hard plugg med et hull i midten .
Tenning og Burn

I form av funksjon , en rakettmotorfungerer som en kule som bærer sin egen kostnad . Starte en rakett er ganske enkel ; brukeren setter inn et par av elektriske ledere inn i hullet i den nederste pluggen og inn i drivstoff - oksydasjonsmiddel ladning og en plugg holder lederne på plass. En elektrisk ladning fører til en gnist til å hoppe ledningene - tenk på en taser - å tenne kostnad . Belastningen forbrenner og hullet i pluggen slås inn i en dyse for å øke gasshastigheten og deretter diffundere det å presse raketten oppover. Raketten fortsetter å akselerere før alle drivstoff - oksidant brenner ut .
Forsinkelse og gjenoppretting

Like før den siste av drivstoffet brenner bort , tenner det en langsom - brenning forsinkelse drivstoff som fungerer som en sikring . Jo lengre forsinkelse, jo mer tid raketten vilje kysten før utløse dekningsavgift . Når sikringen brenner ut , utløser raketten eksplosive utstøting kostnad og blåser nesen - membran av av raketten . Når nesen -cone spretter av , distribuerer en fallskjerm og raketten kroppen flyter forsiktig til jorden, og inn i en dam
Rocket Coding System - . Impulse Thrust

På side av raketten finner du en alfanumerisk kode som leser noe sånt som " C6 - 3 " eller " A4 - 5 . " Alle rakett drivstoff er ikke skapt like ; noen brenner veldig kraftfullt , men brenne ut raskt , mens andre gir mindre maksimal skyvekraft , men varer lenger . Den første bokstaven i sekvensen indikerer rakettens impuls makt , eller maksimal effekt . Brevet tilsvarer en rakett klasse , og forteller deg maksimal effekt i newton - sekunder eller fot- pounds per sekund . For eksempel , en "A " klasse rakett legger ut 0,29 til 0,56 fot- pounds - per - sekund , en " C" klasse satt ut 01.13 til 02.24 fot- pounds - per - sekund og den største " O" klasse raketter sette ut 4602 til 9204 fot- pounds per sekund
Rocket Coding System - . Gjennomsnittlig Thrust og Delay

Absolute fremstøt er ikke alt . Hvis motoren brenner ut for raskt , vil raketten akselerere som en rakett , men vil gå tom for juice for raskt å nå noen reell høyde . Det andre tallet - den " 6 " i C6- tre eller " 4" og A4 - 5 - fortelle deg raketten gjennomsnittlige fremstøt i newton sekunder . En A10 - 5 og en D10 - 4 har samme gjennomsnitts thrust , men D - klassen og tilbyr mer absolutte thrust makt .
Anbefalinger

Vanligvis en høyere gjennomsnittlig thrust er bedre for tyngre raketter som tar litt mer tid å få fart på karrieren . Lavere tall er bedre for lettere raketter , som får raskt i gang , og så stoppe akselererende . Tallet etter tankestreken indikerer forsinkelsen i sekunder mellom drivstoff utbrenthet og utstøting kostnad tenning . Dette er rakettens kystfart tid . Du vil ha en høyere kystfart tid for tyngre raketter som opprettholder en viss treghet når brenne stopper , og en lavere kystfart tid for lettere de som vil komme til en skrikende stans når drivstoffet brenner ut . Det er egentlig ikke noe slikt som for mye impuls makt ; det er mest et spørsmål om hvor mye motor du kan fysisk passe inn i raketten kroppen .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)