DIY : Ultralyd Robot Kontroll

Robots bruker en rekke elektroniske sensorer til å oppfatte objektene rundt dem og kontrollere sine bevegelser . En ultralyd -avstandssøke sporer av avstand mellom et objekt, for eksempel en vegg eller et bord , og i seg selv ved å sende ut et ultralydsignalog venter på at signalet for å reflektere tilbake . For å bruke avstandssøkeren , koble den til mikrokontroller å kontrollere roboten og endre kretsens kode for å ta imot data fra utvalg finder og endre robotens oppførsel basert på de mottatte information.Things du trenger
Enleder eller fler - core wire
ultralyd avstandssøker
Micro
Datakabel på
Vis flere instruksjoner
en

Bruk single- core eller multi - core wire for å koble ultralyd range finder pins til mikrokontrolleren styrer roboten . Pinnene er de metalldeler som stikker ut fra sensoren. Koble dem til spenningsutgangen , bakke-og inngangsterminaler på microcontroller . Hvis du ikke vet hvilke pinner som skal brukes på sensoren , se på dataarket for å finne ut hvilke pinner er hvilken.
To

Koble mikrokontrolleren til datamaskinen med en kompatibel datamaskin kabel , slik at du kan endre sitt program .
3

Start microcontoller programmering programvare på datamaskinen .
4

Skriv koden for å lage en variabel som heter " sonicReading . " De variable lagrer innkommende data fra den ultrasoniske utvalg finder i kretsens program .
5

Skriv kode for å sette pinnen koblet til den ultrasoniske utvalg finner utgang som inngang . Dette gjør at mikrokontroller for å lese data som kommer fra den ultrasoniske utvalg finder .
6

Skriv kode som leser data fra kretsens inngang som er koblet til den ultrasoniske utvalg finder , og lagrer dataene i variabelen kalt " sonicReading . "
7

Skriv uttalelser, som for eksempel " hvis " og " else if " uttalelser, som endrer robotens bevegelser basert på de data som er lagret i " sonicReading . " For eksempel, hvis den verdi som er lagret i " sonicReading " indikerer et objekt er i nærheten, forteller roboten til å snu , snu eller stoppe , ellers hvis verdien indikerer ingen gjenstander i nærheten, forteller roboten til å fortsette å flytte langs sin bane .
8

Last koden til mikrokontrolleren .
9

Koble mikrokontroller fra datamaskinen .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)