Hvordan scorer i Classic Farkel

Classic Farkel er en enkel terningspill som krever kun seks terninger med en penn og papir for å holde score. Ifølge Farkelrules.com , Sir Albert Farkle begynte spillet i det 14. århundre . Andre kilder mener Farkel seilte over med seilere på franske handelsskip på 1600-tallet . Uansett hvordan det kom i gang , er Farkel en etablert online og brettspill. Selv om stykket kan være forenklede, er scoring ganske complicated.Things du trenger
6 Dice arkiv Pen
Papir på
Vis flere instruksjoner
1

Trill terningene og undersøke verdiene .
2

Oppnå ditt roll bruker den etablerte Farkel scoring tabellen. Poeng fokuserer på enten verdien av en enkelt dør , eller en kombinasjon . Enere og femmere har høyest enkelt verdi og score så en terning eller i en kombinasjon . Som er verdt 100 poeng , og femmere 50 poeng .

En kombinasjon av noe annet enn seg ​​eller femmere må inneholde minst tre terninger . Tre som er 1000 poeng ; tre toere er 200 poeng ; tre treere er 300 poeng ; tre firere er 400 poeng ; tre femmere er 500 poeng og tre seksere er 600 poeng .

Kombinasjoner inkluderer også grupper av terninger ikke alle det samme nummeret.

Seks terninger i stigende rekkefølge (1,2,3,4 , 5,6 ) er lik 1000 punkter og tre sett av par ( slik som 1,1,2,2,3,3 ) er lik 750 poeng . Noen dør kombinasjoner til sammen mer enn tre die ( 2,2,2,2 ) doble i poengsum . For eksempel er fire toere verdt 400 poeng . En kombinasjon teller ikke med mindre det skjer i en enkelt roll.
3

Bank din score hvis hensiktsmessig. Dette er en strategisk beslutning . Så lenge en spiller scorer minst ett poeng i en rull , har hun muligheten til å innkassere poengene eller fortsette å rulle . Banktjenester poeng betyr slutten på din tur. Du må score minst 500 poeng i den første svingen før du kan banken .
4

Plukk ut scoring terninger og kaste de gjenværende terningene på nytt. Dette er alternativet hvis du ikke bank . For eksempel, hvis du kaster to femmere , kan du sette de to femmere til side og plukke opp de resterende fire terningene å rulle . Hvis du scorer på alle seks terninger , kan du plukke opp de seks terninger og rull igjen . Rulle med ingen resulterende score, kjent som en farkel , betyr at du mister alle poengene laget under din tur. Hvis du ruller en god hånd på første forsøk , må du bestemme om du vil risikere at hånden eller stoppe ved banktjenester.
5

Fortsett spillet til en spiller når 10.000 poeng . På dette punktet , har hver spiller enda en omdreining . Spillerne må holde rulle før de slo lederens poeng eller farkel .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)