Slik spiller Plugger & Jokere

Plugger og jokere er et brettspill som benytter en kortstokk . Selv om spillet kan gjøres kommersielt , er det mer vanlig for styrene å være hjemmelaget . Målet med pinnene og jokere er å flytte dine egne fem knagger til din hjemmebane , men også for å hjelpe partneren din i å oppnå det samme målet . Det første laget som gjør dette vinner spillet . Reglene for Plugger og Jokere ikke ta lang tid å plukke up.Things du trenger
Plugger og Jokers styrene
tre eller fire dekk av spillkort med to jokere i hver.
Vis mer instruksjoner
en

Split-laget jevnt nummererte spillerne inn i to lag . Antallet spillere avhenger av hvor mange sider styret har . En kvadratisk brett er for en fire -player spill , er en sekskant for en seks -player spill og en åttekant er for en åtte -player spill .
To

Sitt på den ene siden av brettet med to motstandere på hver side av deg .
3

Bruk tre kortstokker for spillet , og inkluderer seks jokere . Legg til to flere jokere og et ekstra dekk for åtte - player spill . Sett alle kortene i en haug og shuffle .
4

Deal fem kort til alle som spiller og plassere de gjenværende kortene med ansiktet ned og innenfor rekkevidde av spillerne .
5

Se på dine egne kort , men holder kortene dine for deg selv .
6

Bestem hvem som skal gå først . Du kan håndtere et kort til alle, og se hvem som har den høyeste verdien . Turns er klokken fra da av.
7

Plukk en kort opp fra hoved haug på din tur , slik at du nå har seks kort . Spill en knekt, dame , konge eller ess å avslutte startområdet , hvor alle fem av dine knagger begynner spillet , og deretter sette dette kortet i brukt kortet bunken . Hvis du ikke har en av disse kortene , sette noen av kortene dine i det brukte haug uten å ha en sving .
8

Flytt tilsvarende antall plasser klokken rundt bordet hvis du plukke opp en to, tre , fire, fem, seks, sju , åtte , ni eller ti av sortene når du har forlatt startområdet . Hvis du får en knekt, dronning eller konge igjen , så kan du flytte et stykke 10 plasser eller få en annen pinne ut av startområdet . Aces flytte knagger bare én plass .
9

Spill en syv , og du kan dele opp syv plasser du kan flytte mellom pinnene . For eksempel , fem plasser for en og to til hverandre . Ved hjelp av en åtte betyr at du må flytte bakover åtte plasser .
10

Ikke passerer over eller lande på samme plass som en av de andre pinnene , da dette er et ulovlig trekk . Passerer over en motstander eller partnerens plass er greit .
11

Land på en motstanders knagg å sende den tilbake til startområdet eller lande på partnerens å sende den til i - spot, som er i nærheten av mållinjen for dine knagger.
12

Bruk en joker , og du kan velge en annen spillers knagg å lande på når som helst i spillet . Du kan også bruke denne muligheten til å forlate startområdet .
13

Spill ett av kortene dine hvis du har en som kan gjøre et lovlig trekk . Gjør dette selv om farten er en dårlig en . Hvis du ikke har et kort som passer til denne beskrivelsen , og deretter kaste noen kort og avslutte din tur . Jokeren er det eneste unntaket fra denne regelen ; du aldri trenger å spille joker før du vil .
14

Flytt inn i hjemmet ditt spor når du har gjort det tilbake runde til din side av brettet . Hjemmet sporet er de fem plasser foran i -spot . Hvis du ruller , kan du bruke et tall som er høyere enn det beløpet som trengs for å komme til slutten av hjemmet sporet , må du flytte en annen brikke eller spillet til hjemmet spor for en runde rundt på brettet .
15

Play for partneren din sitter nærmest på venstre side når alle brikkene er på hjemmebane . Vinnerlaget er den første som har alle sine knagger i hjemmet sporet .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)