Retninger for Parcheesi

Den amerikanske spillet Parcheesi ligner Indias nasjonale spill , Pachisi , kjent for å ha eksistert i India siden det fjerde århundre . Den amerikanske versjonen av spillet har en 1867 opphavsrett , og første utgavene av spillet ble laget i 1870 . Selv forenklet, sterkt ligner spillet som spilles i India i århundrer . Grunnleggende

Bruke et spillebrett med en crossball design som inneholder 68 kvadrater rundt sin omkrets , spillere bytter på å rulle to terninger og bevegelige sine spillebrikker . Målet med spillet er å ta hver av brikkene fra ditt hjem sirkel eller "reir " rundt omkretsen av spillbrettet mot klokken , sikkerhetskopiere midtlinjen av rutene ved siden av din hjemme sirkelen og inn i midten av brettet . Hver spiller velger å være en utpekt farge og plasserer de fire spillebrikker i samme farge på start sirkel eller "reir ". Din tur består av å kaste to terninger . Men å forlate hjemmet sirkel, må du kaste en fem på en av terningene , begge terningene , eller terningene skal utgjøre fem . Hvis du ikke gjør det, kan du flytte en av brikkene som allerede forlatt hjemmet sirkel . Hvis du ikke har noen brikker til å bevege seg og ikke kaste en fem å forlate redet , så du mister din tur .
Svingene

Når du ruller , kan du bruke tallene kastet på terningen hver for seg og flytter to stykker eller telle dem og flytte ett stykke. Hvis du ruller en fem , må du flytte et stykke fra hjemmet sirkelen hvis du har noen biter som sitter igjen der. Hvis du kaster det samme tallet på begge terningene , dobler , så du får en bonus sving og rulle igjen . Rolling samme nummer på begge terningen når du ikke har noen brikker igjen på hjemme sirkelen gir deg bonus for å telle tallene på bunnen av terningene for din tur også. Tolv fargede rutene på brettet utpeke trygge ruter . På tradisjonelle amerikanske versjoner av spillet , disse er blå . Sikker firkanter holde deg fra å bli tatt til fange og sendt tilbake til hjem sirkel når en motstander lander på den samme plassen som deg . To brikker av samme farge på samme plassen danne en blokade som også kan holde deg fra å bli sendt tilbake til hjem sirkel . En motstander som regel ikke kan lande på eller passere en motstander blokade . En annen regel om blokader sier du kan ikke bruke en dobbel til å flytte en blokade fra den ene plassen til en annen . Blokader kan bli passert av motstanderens spillere bare hvis de ikke har noen annen utvei for å flytte basert på tallene kastet i sin tur.
The Win

På spillbrettet , når du har regnet deg rundt hele omkretsen og like før du kommer start kvadrat igjen , finner du en rad med kvadrater går opp mellom de to omkretsen linjer av firkanter og inn i midten av brettet . Dette betegner oppløpssiden av spillet . Når du kommer til dette området , forblir spillebrikken trygt . Du må komme deg til sentrum av spillbrettet ved en nøyaktig telling for å gå inn i den. Du vinner spillet ved å flytte alle brikkene inn i midten av spillbrettet på en nøyaktig telling før motstanderen flytter alle hans der. Variasjoner av de regler eksisterer , og må ikke forveksles med de mer kompliserte tradisjonelle runde Pachisi . Men noen av de Pachisi regler , som for eksempel å spille spillet i team så de åtte totale spillebrikker av begge spillerne må være i sentrum for å vinne , finne veien inn noen moderne varianter . En annen variant sier at etter en av brikkene kommer i midten av brettet , vil du tjene en ekstra 10 - plass trekk som du angir til eventuelle gjenværende brikken du har på brettet .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)