Rules of Pente

Pente er en to - spiller spill som ligner på Othello der spillerne bytter på å plassere fargede steiner på et rutenett på spillebrettet . Hensikten med pente er å oppnå en sekvens av steiner før den andre spilleren er i stand til å gjøre dette. Spillet krever at hver spiller til å reagere på bevegelsene til motstanderen og ta skritt for å hindre sine egne steiner fra å bli fjernet fra brettet. The Goal

Målet med Pente er å plassere fem steiner av din farge i en sammenhengende sekvens , enten vertikalt , horisontalt eller diagonalt . Steinene må ha noen mellomrom mellom dem , og ingen steiner av motstanderens farge kan falle mellom dem . I tillegg vil en spiller vinne hvis han fanger fem grupper av motstanderens steiner .
Kamp Spill

Begynn med å starte med en ren kost, fri for steiner . Spilleren er i besittelse av de svarte steinene begynner spillet ved å plassere en stein på midtpunktet av brettet . Stones i spillet er plassert på tverrsnitt av styret og ikke innenfor de områder selv. Etter den første steinen er plassert , spillere veksler mellom å plassere sine steiner på en tom tverrsnitt innenfor spillebrettet , som kan omfatte svært kanten av brettet . En montert stein kan ikke fjernes med mindre det har blitt fanget av en motstander .
Capture

Capturing skjer når en spiller har to steiner plassert side ved side uten andre steiner som omgir paret. Hvis den andre spilleren er i stand til å plassere en stein av sin farge på hver side av motstanderens pair , vil han fange steinene og fjerne dem fra brettet . Stones kan bli tatt når de er plassert vertikalt , horisontalt og diagonalt . I tillegg kan en spiller opprette en kombinasjon av fanger med riktig plassering , fjerne flere par steiner i løpet av én omdreining .
Victory

Spillet fortsetter til en spiller har fanget fem par motstanderens steiner eller plassert fem av sine egne steiner på rad . Når du legger en stein til å lage en sekvens av tre eller fire, bør en spiller ringe ut antall steiner innenfor rad , noe som gjør hans motstander klar over at en seier er nært forestående . Hensikten med dette er å hjørne en spiller til å blokkere et annet trekk , hindrer ham fra å fullføre sine egne rekker . Ved seier , er styret ryddet og spillet begynner igjen , med en svart stein som blir plassert først .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)