Slik spiller brettspillet Go

Go er en strategisk asiatisk brettspill som oppsto i Kina i minst 4000 år siden . Det er beundret for sin strategiske dybden og relativt enkle regler av spillere rundt om i verden , selv om det fortsatt er mest populært i landene i Kina , Korea og Japan . Instruksjoner
en

Start med en blank bord .
To

La svarte spilleren til å gå først . Svart tar alltid den første svingen i spillet . Den svarte spilleren kan bli bestemt ved en hvilken som helst tilfeldig metoden, men en vanlig metode for valg kalles " nigiri . " En spiller tar en håndfull av steiner i sin hule hånd . Motstanderen enn steder enten en eller to steiner på brettet for å indikere enten partall eller oddetall . Spilleren som holder den håndfull av steiner teller steinene for å finne ut om tallet er et partall eller oddetall . Hvis den andre spilleren gjettet selv , og det er enda steiner , og spilleren med den håndfull spiller svart . Ellers spiller han hvit . Alternativt, hvis en spiller er kjent for å være den svakere spiller , han kan bli gitt et handicap og lov til å spille svart automatisk .
3

Alternative Plassere steiner på de tomme kryss på brettet . Stones er fanget hvis alle stedene direkte tilknytning til det er okkupert av motstridende steiner , og vinneren på slutten av spillet er den spilleren som styrer eller har omringet den mest territorium . På denne måten , til spillet veksler , hvor hver spiller bygge vegger av stein surround steiner av motstanderen .
4

Sjekk for hindringer for bevegelse . Bare en regel kan hindre en stein fra å bli plassert på et gitt sted . Ingen stein kan plasseres på en slik måte at det fører til brettet for å reprodusere nøyaktig samme oppsett som den hadde i en tidligere omdreining . Dette er for å hindre uendelige løkker av fanger som ellers ville være mulig .
5

Løse fanger. Når et trekk er gjort som forårsaker steiner for å bli omringet , fanger må løses . Først er noen steiner på den motsatte siden av spilleren som nettopp flyttet som helt omgitt av fiendtlige steiner eller er omgitt helt av fiendens steiner og et brett kanten blir fjernet . Deretter blir noen steiner som tilhører den spilleren som nettopp flyttet som er omgitt av fiendtlige steiner fjernet . Dette er kjent som "self - fangst . "
Hele blokker av steiner kan fjernes på en omdreining . For eksempel , hvis hvit har en blokk med et dusin steiner , og deretter hele blokken er omgitt av svarte steiner uten ekstra mellomrom i veggen , så hele blokken av hvite steiner har blitt fanget og må fjernes fra brettet.

6

avslutte spillet. En spiller kan gi sin tur når som helst i løpet av spillet . Når begge spillerne har gått sine svinger , en rett etter den andre , ender spillet . Vinneren er den spilleren som styrer mest territorium , enten i kryss som inneholder en stein av sin egen farge eller i veikryss omgitt av steiner i sin egen farge .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)