Det viktigste hensynet for idéer om karakterer er kampanjen eller kronikk stil . En kamporientertkarakter ikke kommer til å passe godt inn , eller har mye å gjøre , i en politikk eller domstol - basert spill . Likeledes vil en reservert , vitenskapelig karakter ikke fungere godt i en one-shot , Pentex - stil spillet. Sjekker inn med Storyteller er alltid en god idé , for å se hva hun ser for seg som den stil eller tone for krøniken .
Gruppe Dynamics
En annen viktig faktor er gruppen dynamikk . Dette er like viktig i " World of Darkness " spill som det er i FRPG grupper . Hvis det er seks spillere i en langsiktig krønike og fem spiller bekjempe monstre , deretter en sjette kamp- fokusert karakter er sannsynligvis overkill . I så fall , kan en mer sniking, mystiker, kunnskap eller innflytelse basert karakter være mer nyttig . Litt komisk lettelse - goofy Malkavian , Ragabash eller Nuwisha - kanskje ikke malplassert , enten
Source
En stor kilde til karakter . ideer er de ulike source publisert av White Wolf . I tillegg til kjerneregelbøker, stamme , tradisjon , klan , slekt og andre sub - gruppe spesifikke bøker inkluderer noen startmaler. Noen av de andre source , slik som " Vampire : The Masquerade " bøker for Ghouls og Elders inkluderer også noen maler . De fleste slike maler passer innenfor klanen og tradisjon stereotypier . Noen ganger kan det være morsomt å spille en karakter som er det stikk motsatte av disse typene .
Historisk Inspirasjon
Historien kan være en kilde til inspirasjon , så vel . Noen tegn kan være basert på historiske skikkelser som Napoleon eller Julius Cæsar , eller typer som samurai eller Den dominikanske munker . Andre, spesielt i "Vampire " eller " Mummy " krøniker , kan faktisk være de historiske tallene selv. Selvsagt kan denne metoden ta en bit av forskning for nøyaktighet , men ulike spillgrupperog konsepter vil søke ulike nivåer av nøyaktighet .
Literary eller popkultur Inspirasjon
An ekstra kilde til inspirasjon kan være litterære eller popkultur kilder . I begge tilfeller er det bedre å bruke en kilde for løs inspirasjon, i stedet for å skape en klone. Spille en blåkopi av Lestat , for eksempel, er sannsynlig å lokke fram hån i stedet for interesse for en gaming trupp. Likeledes , FRPGs , for å bruke en analogi , har blitt mettet med Drizzt Do'Urden kloner til det punktet at alver wielding to sverd er generelt møtt med hån og forakt . Likevel kan en Mage inspirert av Shakespeares Prospero eller Neil Gaimans Richard Mayhew være interessant .