Hvordan bygge en Sprakk Character i GURPS

I en tabletop fantasy rollespill ( RPG ) , historiefortelling , holder terning rullende Game din skjebne i sine hender . Men ikke la ham ha all makt . Innrøm det , hvis du noen gang har spilt , eller ønsket å spille et rollespill , har du alltid ønsket å være den spilleren med den unkillable karakter . Med bare litt know -how , kan du opprette en drivkraft karakter for Steve Jackson feiret Generic Universal Role -Playing System ( GURPS ) , en karakter som kan erobre noen kamp og pløye gjennom noen plotte Game kan slynge på you.Things Du ' ll trenger
GURPS basissett ( alle utgaver , men helst fjerde )
Eventuelle andre GURPS bøker du kan ønske å bruke
penn eller blyant arkiv Paper
Kalkulator
Game og medspillerne

Vis flere instruksjoner arkiv Komme i gang med attributter

en

Spør GM hva slags spill du skal spille ( sci - fi , fantasy , etc. ) og hvor mange karakter poeng du kan bruke til å lage din karakter . GURPS tegn er bygget ved hjelp av karakterpoeng--- alt fra 100 poeng for gjennomsnitts tegn til 500 poeng for overmenneskelige tegn --- og alle attributter, ferdigheter og evner er kjøpt med disse punktene .
To

Bestem tegntypen du ønsker : en fysisk fighter eller en mystiker ( en mage eller psykisk ) . Dette vil fokusere alle dine andre avgjørelser i løpet av karakterer .
3

Kjøp din tegnattributter . GURPS tegn bruker fire grunnleggende egenskaper : styrke ( som avgjør din inventar størrelse og bekjempe skader) , fingerferdighet (som bestemmer dine fysiske ferdigheter ) , intelligens (som avgjør din mentale ferdigheter ) , og helse ( som avgjør din evne til å overleve skader og vedlikeholde spesial evner som staver ). Tegn i GURPS starte med 10s i alle kategorier, noe som betyr et normalt menneske . Høyere er bedre , og øke dine egenskaper koster 10 poeng eller mer for hver ekstra nivå .
4

Kjøp opp din fingerferdighet hvis du bygger en fighter , intelligens hvis du bygger en mystiker . Øke den aktuelle egenskapen til en 15 . Hvis du har råd til å gjøre det , gå enda høyere . Ikke kjøp opp attributtet som ikke passer din karakter type.
5

avgjøre om ikke å kjøpe opp styrke og helse . Så mye av spillet systemet er basert på intelligens og fingerferdighet som helse og styrke er sekundært . Men hvis du føler du må, øke styrke og helse til ikke høyere enn 12. .
Legge på med Fordeler
6

Velg din karakter fortrinn , spesielle evner som gir karakteren din en kant . Brannmenn må kjøpe kamp reflekser og høy smerteterskel , som vil tillate deg å forsvare deg selv lett og for å unngå alvorlige straffer under kamp hvis du noen gang får vondt . Mystics bør kjøpe fordeler som magisk evner og psykisk kraft , som gjør at du kan bruke overnaturlige evner .
7

Vurdere andre fordeler som våpen master ( som øker alle dine våpen - baserte kampferdigheter ) , sharpshooter (som gjør deg dødelig nøyaktig med skytevåpen ) , og vanskelig å drepe ( som gjør at du ... vel , vanskelig å drepe ) .
8

Unngå å kjøpe ikke - stridslystne fordeler som attraktivt utseende , musikalsk talent og rikdom . Fordeler som disse legger smak til spillet, men gjør ingenting for kamp, ​​som er det en sprukket karakter bør holde fokus på .
Komme Slick med Skills
9

Kjøp din karakters ferdigheter . Brannmenn må kjøpe kamp og overlevelse ferdigheter . Mystics bør kjøpe staver eller psykiske ferdigheter . Kostnaden for å kjøpe ferdigheter varierer basert på hvor vanskelig de er å lære : lett (som slåss ) , gjennomsnitt ( for eksempel boksing ) eller hardt (for eksempel Shaolin kung fu ) . Uavhengig av vanskelighetsgrad , avgjør din fingerferdighet startnivåfor fysiske ferdigheter , mens din intelligens bestemmer startnivåfor mentale ferdigheter . Hvis du har bygget opp den aktuelle stat , kan du billig kjøpe høyt nivå ferdigheter .
10

Kjøp din viktigste ferdighetene på 16s eller bedre . Når du bruker dine ferdigheter i en GURPS spillet , utfører du en ferdighet sjekk ved å rulle tre seks -sidige terninger. Hvis du ruller på eller under dine ferdigheter , lykkes du ; hvis ikke , du mislykkes . Mesteparten av tiden en ferdighet av 16 eller ovenfor betyr garantert suksess .
11

Kjøp eneste praktiske staver eller synske evner når du oppretter en mystiker . Combat mages bør investere i Brann College of Magic , som er den billigste , mest effektive veien til destruktive spellcraft . Synske skal investere i telekinese , lett den mest overmannet evne i alle GURPS , som vil tillate deg å fly , snap necks med et blikk og kaste småstein på bullet hastigheter .
12

Bruk dine høye kampferdigheter under spilling å gjøre opp for eventuelle andre ferdigheter du ikke kjøpe . For eksempel, visste du ikke kjøpe lockpick dyktighet? Bruk din høye våpen dyktighet og skyte som låser seg . Trenger du å bruke den offentlige taler ferdigheter ? Trekk ut pistolen din og la den gjøre snakker i stedet .
Putting " Advantage " in " Ulemper "
13

Velg din karakters ulemper . GURPS , i motsetning til mange rollespill , belønner du faktisk med ekstra karakterpoengfor å skape feilaktig tegn med problemer som dårlig humør , unattractiveness og overdreven selvtillit . Tanken bak dette er at det vil gjøre for interessante karakterer og bedre rollespill , men ulemper tillate en powergamer en enorm mulighet til å misbruke systemet .
14

Velg ulemper som ikke vil hemme din karakter i konkrete måter --- for eksempel , har den infertile ulempe lite peiling på gameplay ( en skulle håpe ! ) . Alternativt , velge ulemper som faktisk kan komme godt med , for eksempel lett sovende . Til slutt , ta ulempene som du selv besitter --- hvis du selv er altfor nysgjerrig , ta den nysgjerrige ulempe .
15

Bruk poeng opptjent ved å ta ulempene til å kjøpe enda flere nivåer av ferdigheter og evner du ønsker . Deretter tar du overmannet tegnet ut for et spill. Knus dine fiender , se dem kjørt før deg , og høre jammer sine foreldreløse .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)