Identifiser målgruppen slik at du kan skreddersy alle påfølgende design beslutninger til dem .
To
Design et gameplay modell . " Gameplay " beskriver de grunnleggende mekanikken der spilleren kommuniserer med spillet ditt , for eksempel hvilke kommandoer hun kan skrive og hva disse kommandoene vil gjøre . Mange rollespill sentrum rundt en tredelt modell av kamp , utforskning , og NPC samhandling .
3
Lag en rekke målsettinger for spilleren å forfølge . Mål lage spill moro ved å gi den form og struktur . Noen vanlige hovedmål for tekst rollespill inkluderer utjevning opp , skaffe kraftigere utstyr , opplever en historie , og vinne spillet .
4
Define , design , og utvikle de grunnleggende komponentene i spillet ditt virtuelle miljø . Hver variabel skaper sin egen dimensjon for spill spille muligheter . Hvis du oppretter en variabel som sier et tegn kan holde en egen post i hver hånd , så kan du begynne å utforske mulighetene som handedness og elementkombinasjoner. Gjøre en innsats for å organisere dine databaser klart , ettersom de vil være vanskeligere å revidere senere .
5
Design spillet motorer for spillet ditt . " Motorer " omfatter deler av koden som styrer spillerens bruk av gameplay mekanikk . For eksempel , hvis du ønsker din RPG å ha kamp, må du tenke ut situasjoner , eller skrive algoritmer for å tenke ut situasjoner dynamisk , for alle mulige kamphandlinger. Dette inkluderer sporing helse , gjennomføre angrep, og sammenligne aggressoren og forsvarer statistikkene .
6
Bygg et grensesnitt . I dag , selv de fleste tekstbaserte rollespill har et grafisk brukergrensesnitt som viser ting som menyer , diagrammer og stillbilder . Med mindre RPG begrenser seg til strengt en kommandolinje , du må gi tanke til hvordan dataskjermen vil se ut som spilleren spiller .
7
Bygg innholdet i spillet ditt . Dette inkluderer fleshing ut kart, dialog , bilder og punkt lister .
8
Gjennomføre brukertesting og videreutvikling for å luke ut bugs og finpusse de balanserer av variablene .
9
Skriv en bruksanvisning eller brukerhåndboken.
10
Publish , distribuere og annonsere spillet ditt .