Hva er en Scotopic /photopic Ratio

? Hulrommet er grunnlaget for måling av belysning. Det er en veldig merkelig enhet . I motsetning til watt, anhenger , kilo, og mange flere vanlige måleenheter , er lumen ikke er basert på fysiske målinger av materielle gjenstander . Hulrommet er delvis basert på den energi som finnes i lys, men det er også basert på den gjennomsnittlige biologisk respons til det menneskelige øyet . Det menneskelige øye , men ikke har bare ett svar på lys. Den har en photopic respons i sterkt lys , og en scotopic respons i mørkt lys. Menneskelig Vision

lyset kommer inn i pupillen i øyet og er fokusert på netthinnen . Netthinnen har to forskjellige typer av lys- følsomme celler: kjegler og stenger . Det er tre underklasser av kjegler som er følsomme for forskjellige farger. Kjeglene bare fungere i sterkt lys . Stengene er langt mer følsom. Når mørket faller på , åpnes pupillen til en større diameter , og stavene skape et bilde av den svakt lys . Det er bare én farge - responskurve for stenger , det er derfor du ikke kan se forskjellige farger i mørket . Cone dominerte visjon kalles photopic visjon , og stang -dominerte visjon kalles scotopic visjon.
Lumens

Da tiden kom for belysning ingeniører og forskere for å skape en måleenhet som kan brukes til å sette standarder for belysning , antok de at belysning må skape lyse lysforhold . Logisk , deretter brukte de photopic respons å definere enhet av interesse. Det vil si, hvis en kilde trenger å tenne en overflate for arbeid, må lyset å utløse stengene i øyet , så det er hva som skal måles. Det er én mer kompleksitet til øyets respons : kjeglene arbeide i sterkt lys , og stavene arbeide i mørket , men de har ikke bare slå på en lysstyrkenivået . Det er en gradvis blanding, slik at for en midtre området av lysstyrke, vil både stenger og kjeglene være aktive . Dette innebærer at den sanne mål på belysning bør være en blanding av photopic og scotopic respons.
Spesifisere Lighting

Akkurat nå , alle belysning standarder bruke lumen eller lumen - avledet enheter for deres spesifikasjoner . Det vil si , de bruker photopic respons som standard. Anerkjente belysning leverandører bruker disse standardene for å måle og annonsere sine produkter. Som svar på bekymring for at dette ikke tilstrekkelig representere resultatene av belysningsprodukter i en gitt applikasjon , mange belysning leverandører nå sitere en scotopic å photopic ratio for sine ulike produkter. S /P -forhold , som det vanligvis forkortet , er et mål på hvor stor del av lyset har bølgelengder som stimulerer stenger i forhold til bølgelengder som stimulerer kjegler. Stavene er mer følsomme overfor blått lys enn membranene er , mens kjeglene er mer følsomme for rødt. Det er det S /P forholdet tiltak.
Meaning of S /P

I forskjellige programmer , med ulike belysningsnivåer, øyet svar vil være en annen blanding av photopic og scotopic visjon. For eksempel i et kontormiljø , kan belysningen være mer effektivt med noen blå lys --- lys som ikke teller mye i lumen fordi det er i scotopic regionen. Så en belysning ingeniør vil se på søknaden , de oppgitte lumen , og S /P -forhold. Ingeniøren vil bestemme den relative betydningen av stengene til kjeglene for programmet , og velg en faktor for ( S /P) ^ n ; der n = 1 for ren scotopic visjon og 0 for ren photopic visjon. Den effektive belysning vil være den angitte effekt på lyskilden i lumen , ganger ( S /P) ^ n faktor.
Verdien av S /P

definere en korreksjonsfaktor for belysning av hver annen lyskilde er en rekke problemer med å gå til, uten noen sterk motivasjon , men det er en ganske sterk motivasjon : å spare energi og penger. Akkurat nå , noen av de nyere lyskilder , slik som mange LED-lys , satte en god del av deres lys ut på den blå enden av spekteret . Den blå enden er ikke vektet tungt i lumen , så for å få ut riktig mengde lumen betyr mer lys trenger å bli brukt . Men hvis lysforhold bruker stang samt kjegler , så de ekstra lysene er bortkastet, fordi det allerede er nok lys satt ut av lysdiodene --- det er bare ikke telles . S /P -forholdet er et forsøk på å gjøre det ekstra lys teller.

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)