Demonstrasjoner for Prosjektil Motion i fysikk

Når et objekt blir kastet gjennom luften , den beveger seg fra sitt synspunkt utgivelsen langs en bane formet som en parabel . Dette er prosjektil bevegelse . Gjenstanden bane , kjent som dens bane, har både en vertikal og horisontal komponent. Hoved krefter som virker på den, er jordens gravitasjonskraft og luftmotstand . Jo raskere objektet beveger seg, desto større er effekten av luft resistance.Falling objekter

Den vertikale kraften som virker på et prosjektil i bevegelse er tyngdekraften . Alle fallende legemer akselerere når de faller . Neglisjere luftmotstand, er denne akselerasjon den samme for en hvilken som helst masse, og en hvilken som helst horisontal hastighet gjenstanden kan ha. Vise tyngdekraften ved å skyve tre baller fra et plant bord på samme tid , men med forskjellige hastigheter. Jo raskere baller reise en lengre horisontal avstand før den treffer bakken . Men i alle tre tilfeller er deres vertikale hastighet null i det øyeblikk de går ut av tabellen. Derfor er de gjenstand for den samme vertikale kraft og alle traff bakken samtidig .
Cannon Range

Et prosjektil er avfyrt fra en kanon fire ganger . Når prosjektilet er avfyrt på 90 grader , vinkelrett på horisonten , er den horisontale avstanden dekket null og den returnerer tilbake til stedet der det ble avfyrt. Fyre av prosjektil med kanonen sett på 30 grader , 45 grader og 60 grader til horisonten . Den dekker størst horisontal avstand når kanonen er på 45 grader mot horisonten , og omfatter likeverdige horisontale avstander når kanonen er både på 30 - . Og 60 - graders stillinger
Skateboarding

en skateboarder rir langs en flat overflate med en konstant hastighet . Han hopper fra skateboard og driver seg vertikalt med bena . Skateboard bevegelser gir den horisontale fremstøt for skateboarder hoppe . Som han beveger seg gjennom luften , er han prosjektilet og hans bane er en parabel . Skateboard fortsetter sin horisontal bevegelse mens skateboarder er i lufta før han lander på det litt avstand fra sin take- off point .
Lengdehopp

En lengdehopp utøveren har til å dekke en lang horisontal avstand mot den vertikale tyngdekraften. I likhet med kanon øker sin skytebanen ved å senke sin vinkel mot bakken , trenger den lange hopp utøveren til sprinten til sin take- off point . Denne løp øker den horisontale kraften og kaster jumper til en lav vinkel over sandkasse å fullføre hopp . Hans bane er parabolske .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)