Hvordan kan vi stole våre sanser

? For mange århundrer har vitenskapsteori vært opptatt av den meget vanskelige spørsmålet om hvorvidt våre sanser " matche opp " til hva som faktisk er "der ute . " Mesteparten av tiden , nonphilosophical folk ta det på tro at dette er sant --- vi se og høre hva som er "der ute . " Som beviser at dette er tilfelle er et problem . Instruksjoner
en

Opplev verden . Empiri er ideen om at vi lærer gjennom våre erfaringer , og disse erfaringene stammer utelukkende fra sanseinntrykk . En empiriker kan si : a) "Vi vet at ut sansene " plukke opp "hva er egentlig der ute "; eller b ) " Vi bør handle " som om " dette var tilfelle . "
to

Begynn med tro . Ideen om at vi har noe annet valg enn å handle "som om " våre sanser plukke opp hva som er virkelig ute dispenserer med ubeleilig problem med å bevise dette . En utilitaristisk kan si at det ikke spiller noen rolle om vi egentlig forstand ting eller bare er "hjernen i en krukke ," Få impulser plassert inn i hjernene våre som simulerer faktiske erfaringer. Vår lykke og levebrød på vår reagerer på og lære av hva vi oppfatter . Hvorvidt vi er "hjernen i en krukke " er irrelevant .
3

Tenk innvendig . St. Augustine og Rene Descartes prøvde å løse dette problemet med tilværelsen på en lignende måte . Begge forfattere sa at vi kan være helt sikker på at vi eksisterer , siden å benekte dette ville være å bekrefte det . Hvis jeg benekte at jeg eksisterer , så denier må eksistere . Derfor vet vi at vi eksisterer med sikkerhet . Dette betyr også at absolutt sannhet er reell og mulig . Siden vi eksisterer , vi vet også at vi er betinget og nonself forsynte . Derfor gjorde vi ikke gjøre oss selv . Vi er avhengige av en objektivt eksisterende verden som har brakt oss inn i eksistens og næret oss --- en verden vi ikke skapte . Fra konseptet av "Jeg ", disse to filosofene utledet den objektive virkeligheten i den ytre verden .
4

Tenk på hva virkeligheten ville være uten eksistensen av våre sinn . Immanuel Kant skrev i slutten av det 18. århundre at den ytre verden eksisterer fordi våre sinn inneholder kategorier som " filter " opplevelse . Ting som rom og tid er ikke "der ute ", men er produkter av våre sinn . Rom og tid , og alt som følger av dem , blir "pålagt " på kaoset av sanseinntrykk for å skape stabile stedene. Dette synet revolusjon filosofien for alltid .
5

vurdere rollen til den menneskelige ego --- som er det samme som vilje --- i å skape den ytre verden . I den svært tidlig i det 19. århundre , ble den tyske skolen i epistemologi født i respons til Kant . Forfattere som Johann Fichte utviklet teorien om at "der ute " er egentlig en funksjon av det menneskelige sinn . Vi vet det " der ute" bare fordi det påvirker vår ego . Faktisk , den "der ute" er et produkt av ego --- en ego streve for etisk oppfyllelse . Den " der ute" er egoet positing seg selv , ser vi ting som vårt eget selv har skapt . Siden ego er den samme overalt i alle mennesker , er vår erfaring ikke bare fra oss selv --- det er ikke bare en subjektiv fantasi --- men er en intersubjektiv virkelighet . Vi er enige om hva som eksisterer fordi vår kollektive ego har opplevd det .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)