Rubiks kube løsninger for en 5X5

Rubiks kube er en av de mest populære lekene noensinne oppfunnet , med mer enn 300 millioner solgte enheter . Populariteten til 3x3 -modellen førte til opprettelsen av to større modeller: Rubiks Revenge ( 4x4 ) og Rubiks Professor ( 5x5 ) . Den største kube , Rubiks professor , har mer enn 283 trevigintillion permutasjoner . (Det er 283 etterfulgt av 72 nuller ! ) Til tross for at mye større , opererer 5x5 på samme prinsipp som 3x3 . Alle individuelle deler roterer rundt seks forskjellige fargede sentrum stykker . Du kan bruke dette konseptet til å løse 5x5 . Løs Centers

En 5x5 har totalt 54 sentrum stykker ( ni på hver ansiktet ) . Åtte sentrum stykker på hver ansiktet kan flyttes ; man kan ikke. Begynn å løse sentrene ved å lage rader med tre sentrum stykker hver og matchende dem opp med den riktige ansiktet . Når minst to tilstøtende sentre har blitt løst , kan de resterende sentrene ikke fullføres uten å forstyrre de som allerede er fullført sentre . Fortsett ved å bruke " flytte ut av veien "-prinsippet : Roter en fullført rad inn i stedet for en annen fullført rad , rotere senteret slik at den nye raden er på et annet sted , og deretter erstatte den gamle rad . Å gjøre dette kan du flytte brikkene til riktig sted uten å forstyrre resten av kuben .
Løs kantene

En 5x5 har totalt 36 forskjellige kantstykkene . Hver kant er sammensatt av tre forskjellige deler . For å løse en kant , finner to stykker som passer . Rotere dem , slik at når du møter en enkelt side , er en på toppen, og en er på bunnen . Juster dem og rotere kanten ut av veien slik at en ny "ødelagt " edge tar sin plass . Re-align sentrum og gjenta denne prosessen for den tredje stykke på samme kanten . Fortsett på alle 12 kanter før de er alt komplett .
Fullfør 5x5 Just Like a 3x3

Etter å løse sentrene og kanter , de 54 midtre delene har blitt seks store "sentrum firkanter . " De 36 kantstykkene er blitt 12 store "kanter . " De åtte hjørnene fortsatt. Med 12 kanter, seks sentre og åtte hjørner , har 5x5 nå de samme dimensjoner som en 3x3 . Brikkene er fortsatt kryptert , men du kan orientere dem ordentlig ved hjelp av noen favoriserte metode for å løse en 3x3 .

Den mest grunnleggende tilnærming til å løse en 3x3 er " laget ved senere "-metoden , der hvert lag er løst en om gangen . Andre metoder omfatter Petrus metoden , oppfunnet av Lars Petrus , og Fridrich metoden , oppfunnet av Jessica Fridrich . Enhver metode for 3x3 vil arbeide for å fullføre 5x5 på dette punktet .
Paritet

Fordi en 5x5 har så mange permutasjoner , kan mønstre oppstår når alle sentrene og kanter er løst det ville være umulig i en vanlig 3x3 . Dette er kjent som paritet. På en 5x5 , dette skjer når to kanter er " snudd ". De vises i en annen retning enn de ville var kuben en 3x3 . Hvis en paritets situasjon oppstår , er det umulig å løse kuben ved hjelp av samme metode som 3x3 , selv etter å ha fullført kantene og sentre. Men det er en enkel måte å rette opp en paritet situasjonen på en 5x5 skal det skje . Roter de to snudd kantene, slik at når du møter den ene siden , er en på toppen, og en er på bunnen . Deretter roteres de to aksene til høyre med urviseren en kvart omdreining. Roter toppaksen en halv omdreining . Gjenta dette fire ganger . Dette vil rykke ut fire kanter , inkludert de snudd kantene , slik at du kan løse dem på vanlig måte.

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)