Hvordan du fremstiller et akselerometer med Arduino

Accelerometers er elektroniske komponenter som måler akselerasjon , tilt eller vibrasjon av et objekt når den er koblet til en annen enhet . Du kan tolke data fra et akselerometer ved å koble den til en Arduino mikrokontroller . Arduino leser verdiene fra akselerometerets utdatastrømpunkt og overfører dem til en datamaskin . Datamaskinen viser dataene i numerisk form . Du kan også plotte data ved å sende den til et programmeringsprogram , slik som Max /MSP eller Processing , hvor det kan plottes i reelle time.Things du trenger
Kopplingsdäck
Wire
USB -kabel

Vis flere instruksjoner
Koble akselerometer til Arduino
en

Plasser akselerometer på brødfjel med sine pinner på separate spor .
to

koble akselerometer akse pins til Arduino er analoge eller digitale innganger med wire. Bruk en inngang per pinne . Akselerometeret dataark forteller deg hvilke pinner gi akse data og om dataene er analog eller digital.
3

Koble akselerometer forsyningsspenningenpin til riktig spenning på Arduino med wire. Akselerometeret dataark forteller deg hvor mye strøm den trenger .
4

Koble akselerometerets bakken pin til bakken terminalen på Arduino med wire.
5

Sett en USB -kabel inn i Arduino USB-kontakt.
6

Plugg den andre enden av USB-kabelen inn i en USB -port på en datamaskin .
Skriv Arduino koden

7

Tildel variabler til Arduino innganger som er koblet til akselerometerets utgang . Koden kan se slik ut :
int xPin = 2 ;
int yPin = 3 ;
Variablene " xPin " og " yPin " er tildelt færre pinner til akselerometerets X -og Y- utganger .
8

Initiere seriell kommunikasjon mellom datamaskinen og Arduino . Koden kan se slik ut :
void setup ( ) {
Serial.begin ( 9600 ) ;
Den første kodelinje er nødvendig for alle programmer . Den krøllete brakett markerer begynnelsen på "setup ". " Serial.begin ( 9600 ) " setter opp kommunikasjon på 9600 bits per sekund .
9

Definer Arduino innsats pins under " oppsett ". Koden kan se slik ut :
pinMode ( xPin , INPUT ) ;
pinMode ( yPin , INPUT ) ;
}
Pins 2 og 3 på Arduino er nå satt som innganger . Den krøllete brakett markerer slutten på "setup ".
10

Tilordne variabler for lagring av innkommende aksen og akselerasjonsdata . Koden kan se slik ut :
void loop ( ) {
int pulseX , pulseY ;
int accelerationX , accelerationY ;
Den første linjen i koden forteller Arduino at følgende kode består av funksjonene må utføre i en sløyfe . Det første settet av heltall lagre dataene som kommer fra inn- pins, mens den andre Apparatet lagrer resultatene av beregningene som konverterer de innkommende data inn verdiene som representerer akselerometerets akselerasjon .
11

Les data fra Arduino innganger og lagre det i de aktuelle variablene . Koden kan se slik ut hvis din akselerometer gir digital data :
pulseX = pulseIn ( xPin , HIGH ) ;
pulseY = pulseIn ( yPin , HIGH ) ;
Koden " pulseIn ( xPin , HIGH ) " forteller Arduino til å vente på pin for å lese " HIGH " og starte tidtakingen. Når pinnen leser " Low", Arduino stopper timing og lagrer verdien i " pulseX . " Den andre linjen i koden fungerer på samme måte

Din kode kan se slik ut hvis din akselerometer gir analoge data:
pulseX = analogRead ( xPin ) ;
pulseY = analogRead ( yPin . ) ;
Denne koden leser verdiene fra Arduino innganger og lagrer dem i " pulseX " og " pulseY . "
12

konvertere dataene som er lagret i " pulseX " og " pulseY " inn i akselerasjon . Akselerometerets produsenten skal gi en ligning eller tabell over verdier som skal brukes for konverteringen.
13

Skriv ut akselerasjonsdata i serie monitor , og sende den til et kompatibelt program for grafisk fremstilling. Koden kan se ut this:
Serial.print("X");
Serial.print(accelerationX);
Serial.println();
Serial.print("Y");
Serial.print(accelerationY);
Serial.println();
The linjer som begynner med " Serial.print " skrive ut de verdiene som er lagret i de tildelte variabler eller bokstavene som vises i anførselstegn . " Serial.println ( ) " legger linjeskift mellom de trykte variabler , slik at de ikke vises på samme linje .
14

Legg en forsinkelse før Arduino går tilbake til den første linjen med kode . Koden kan se slik ut :
forsinkelse ( 50 ) ;
}
Den første kodelinje setter forsinkelsen til 50 millisekunder . Den krøllete brakett markerer slutten på " loop" og forteller Arduino til å gå tilbake til den første linjen med kode .
15

Klikk på "Last opp " -knappen for å laste opp koden til Arduino .
Graf den Akselerasjon
16

lansere et programmeringsmiljø som Max /MSP , Bearbeiding eller Pure Data som aksepterer serie data .
17

Skriv kode som forteller programmet til å overvåke og ta imot innkommende serielle data fra Arduino . Koden du skriver avhenger av programmeringsmiljø du bruker . Angi overføringshastigheten du brukte i Arduino koden når du setter opp seriell kommunikasjon .
18

Skriv kode som setter opp en graf med en X -og Y- aksen . Tegn og merke aksene med verdier som passer for din akselerometer . Du ønsker kanskje å bruke de høyeste og laveste verdiene gitt av akselerometeret til å definere lengden på hver akse .
19

Skriv kode som skiller de data som kommer fra Arduino i riktig X - aksen og Y - akseverdiene . For eksempel kan du legge inn tallverdien mottatt etter " X " til X - aksen på grafen og verdien mottatt etter " Y " til Y - aksen .
20

Skriv kode som plotter punkter på grafen ved hjelp av data fra Arduino .
21

Skriv kode som trekker linjer mellom de plottede poeng .
arkiv

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)