Litterære Elementer av en Non - fiction-historie

I motsetning til fiksjon , som bruker en rekke elementer i å skape en historie , har sakprosa svært få enhetlig elementer . På grunn av det brede utvalget av sakprosa skriving , kan to forskjellige stykker bruke helt forskjellige elementer , samtidig som faller inn under den samme paraplyen sakprosa skriving . Der en nonfiction historie , som en nyhetsartikkel , kan ansette konflikt og karakter - to vanlige fiction elementer - en annen sakprosa historien , som en reise artikkel , kanskje ikke. Det er imidlertid noen grunnleggende komponentene som utgjør de fleste sakprosa stykker , og mange sakprosa historier bruker de samme elementene som fiksjon . Mellom disse felles elementer , kan elementene i faglitteratur bli funnet. Fiksjon Elements

litterære elementer av fiksjon er tomt , innstilling , konflikt , karakter , symbol og synspunkt . Hvert av disse elementer kan anvendes i faglitteratur skriving, men er ikke alltid tilstede og er ikke nødvendig for å skape faglitteratur . Creative sakprosa ofte bruker noen eller alle elementer av fiksjon , herunder bruk av karakter og innstilling . En mer ukomplisert nonfiction stykke kan bare ansette synspunkt eller kronologisk innstilling å formidle budskapet , eller kanskje bruke ingen av elementene i fiksjon .
Tema

Hver brikke i skrivende stund , enten det er fiksjon eller sakprosa , inneholder et tema , som er i fokus i historien . Uten det , er det ingen historie . Sakprosa skriving kan bruke samme type tema som brukes i skjønnlitteraturen , slik som romantisk kjærlighet eller kampen for å overleve , eller det kan ansette temaer som er mindre vanlig i skjønnlitteraturen , slik som å gi informasjon om et sted . Temaet for en sakprosa stykke kan være så enkelt som emne i historien , eller kan være så komplisert som politikk menneskelig samhandling , som deretter kan brukes til å skape et interessant stykke om emnet .


karakterisering

sakprosa , med noen få unntak , sysselsetter vanligvis karakterisering . Dette betyr å utvikle en følelse av personlighet for karakterene i historien . Tegn kan bli utviklet ved hjelp av sitater eller ved handlingsord , eller det kan bli utviklet på samme måte som en fiktiv historien utvikler et tegn. Når en person eller gruppe er ikke fokus på historien , kan karakterisering fortsatt brukes til å utvikle faget i sakprosa stykke. For eksempel , når du skriver et journalistisk stykke om en historisk bygning , bygningen kan karakteriseres ved hjelp av beskrivelse, på samme måte som du ville beskrive en menneskelig karakter .
Tone og stil

sette tonen og stilen til en Faglitterært brikke er like viktig som i en fiktiv stykke . Selv om tonen og stilen ikke er vanligvis gruppert under elementer av fiksjon , er de likevel viktig å sakprosa skriving . Hver bit av skriving vil sette en tone , noe som kan bety nærmer et pedagogisk emne med en autoritativ tone , eller nærmer seg en journalistisk stykke med en konversasjon tone . Også viktig er stilen av stykket . Enten stykket er kreativ , narrative , biografiske eller på annen måte , må stilen være bestemt før stykket kan gjennomføres på en sammenhengende måte .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)