Et spill som går tilbake århundrer , marmor kabal krever logikk og strategi. Spillebrettet har flere hull for å holde kulene . Hvert hull er fylt med unntak av senterhullet. Spillet spilles ved å hoppe klinkekuler , en om gangen , og fjerne den hoppet marmor. Hensikten er å hoppe kulene på en slik måte at bare en marmor gjenstår. Utfordringen er ikke å la noen klinkekuler strandet . Dette spillet er også tilgjengelig som en hengende bord , med knagger i stedet for kuler .
Rubic kube
En mye nyere matematikk puslespillet er Rubic kube. Hver side av kuben har tre rader med ni ruter . Alle seks sider av kuben kan dreies i alle retninger . Hver rute vil ha en av seks farger . Spillet begynner med farger rundt kuben tilfeldig. Hensikten er å rotere sider på en slik måte at hver side har alle ni kvadrater med samme farge. Variasjoner inkluderer spill formet som en trekant eller sekskant , og torg med en 2x2 mønster eller 4x4 mønster i stedet for den tradisjonelle 3x3 mønster.
Tangrammene
Denne klassiske kinesiske spillet fungerer med syv grunnleggende geometriske figurer til å danne bilder, for eksempel en kanin , fugl eller annen form. Vanligvis er et bilde skissert på et kort og spilleren manipulerer de sju tangram former for å lage bildet . Tangram sett kan kjøpes , eller bitene kan være laget av håndverket skum eller tre.
Blokus 3-D
Dette 3 -D versjon av det originale spillet tar å bygge til nye høyder. Spillebrikker er lik Tetris former, av varierende farger , som hver representerer en spiller. Spillere bruker sine spillebrikker å bygge en struktur , tar svinger legge seg på strukturen. På slutten av spillet, er poeng vunnet for rutene synlige på toppen av bygningen , og tapt når brikkene er fortsatt igjen i at spillerens haug.
Mancala
En annen klassiske spillet er tusenvis av år gamle . Mancala styrene har to rader med seks cupped seksjoner, og to større deler i hver ende hvor spillerne samle sine stykker. En identisk antall brikker er plassert i hver av de mindre seksjoner.
Under en sving, fjerner en spiller alle brikkene fra en seksjon , og flytte rundt på brettet mot klokken , faller en brikke i hver del deretter fram til han er ute av stykker. Brikker i endeseksjonene er ikke fjernet, men tilhører sine respektive spillere. Målet er å rydde brettet og har flest brikker i din seksjon . Deler varierer, men glatte steiner eller perler er tradisjonelle .