Kysterosjon Games

Begrepet kysterosjon , eller bevegelsen av kyst sediment , kan påvises ved pedagogiske spill som er utviklet for å provosere tanke om hvordan naturen reagerer på utenforstående krefter som vegetasjon og bølger . Ifølge Texas A & M Department of Oceanography , oppstår kysterosjon naturlig fra stormflo , bølger og flo og fjære av tidevann og er forsterket av menneskelige handlinger som for eksempel bygging av diker og kanaler for å hindre flom og støtte vann trafikk. En helhetlig forståelse av kysterosjon er avgjørende hvis fremtidige generasjoner er å forstå hvordan å ta vare på verdifulle kystnære økosystemer. Bare passerer gjennom

Just Passing Through er et spill fra Sierra Watershed Informasjon Samarbeid designet for å demonstrere rollen vegetasjon i erosjonssikring . Spillet spilles utendørs på en skråning. Deltakerne deles inn i to grupper: regndråper og vegetasjon . En lengde på tau eller garn er lagt ned skråningen å representere vann ; sikksakkmønstre kan bli tatt med for å representere stryk. Dråpene står på toppen av strømmen og vegetasjonen omgir det på langs. Vegetasjon kan ikke flytte , men dets medlemmer har lov til å svinge og utvide deres lemmer til å merke regndråper . Raindrops gå raskt ned skråningen langs bekken tar den mest direkte veien , men når de er tagget av vegetasjon må de rotere fem ganger rundt vegetasjon og krype tilbake til bekken for å vise at vegetasjon bremser erosjon. Når de møter stryk , har de lov til å ta salto eller roll. Dette spillet kan endres til en ikke - vegetasjon skråningen for å vise at erosjon oppstår raskere. For å vise hvordan sediment trekk, scatter rusk langs bekken og har regndråpene plukke opp rusk de møter på sin reise .
Matching

Følgende passer spillet introduseres på Storbritannia Internet Geografi nettside. Lag en liste over ord eller grupper av ord knyttet til kysterosjon . Listen kan inneholde ting som korrosjon /slitasje , hydraulisk handling, slitasje , destruktive vs konstruktive bølger og bølge hente . Gir definisjoner for hvert av begrepene . Komponere regneark , listing vilkårene på den ene siden og definisjonene på den andre , egge . Dele inn i grupper , gi hver gruppe et regneark og sette en frist for spillet som passer for antall ledd du har satt , ca 30 sekunder for hver fem perioder . Se hvilken gruppe kan riktig matche betingelsene til definisjonene på kortest mulig tid
Waves

Kysterosjon inkluderer to generelle typer bølger : . Konstruktiv og destruktive --- navngitt i henhold til hvordan de bidrar til erosjon. Følgende spill , utviklet av US Department of Energy ARM Climate Research Facility , hjelper barna til å forstå hvordan bølger re -form kysten. Dele inn i to grupper. Hver gruppe trenger en stor og tydelig , rektangulær container, en klokke, to eller tre monopol hus, sand og vann.

Hver gruppe skal fylle beholderen med en tomme av vann. Legg sand til den ene enden til den stiger over vannlinjen , danner en skråning og bosetter seg . Skråningen representerer en strand. Plasser husene på stranden . Utpeke en person til å holde tiden og en annen person til å lage bølger . Krøll bergarter forsiktig beholderen frem og tilbake for å lage bølger , en gruppe gjøre små bølger og andre store bølger i 10 sekunder. Diskuter hva som skjedde med sand og hva kan eventuelt skje til stranden hjem .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)