Spill for Teaching lederegenskaper

Er ledelse en medfødt talent ? På den annen side er det mulig å lære å være ledende ? De fleste leder teoretikere er enige om at ledelse er en kombinasjon av de to. Jim Kouzes og Barry Posner , forfatterne av " The Leadership Challenge , " tror det er fem viktige praksis av effektive ledere : modellering , inspirerende visjon , utfordrende prosess , slik at andre og oppmuntre andre. Hver av disse praksis omfatter en rekke ferdigheter som ledere kan lære og praksis . En av de mest effektive måtene å lære lederegenskaper er gjennom eksperimentelle spill som krever å bruke disse ferdighetene i et trygt miljø . Spill for å undervise Modeling

En effektiv leder må eksemplifisere ideelle egenskaper og ferdigheter som teammedlemmer bør ha. Selv om integritet utvikler seg over en persons liv , kan mange spill hjelpe en leder utvikle denne egenskap og ta hensyn til avvik mellom sine ord og handlinger .

Ethvert spill som tillater juks eller har innebygde ulikheter er en aktivitet for en diskusjon om integritet . Ett eksempel er ulikhet . Materialer som kreves er flere sett med saks - en per hver 10 spillere - og papir . Målet er at hver person til å samle så mange biter av papir som mulig; den personen med flest brikker på slutten vinner .

Før spillet begynner , trekker tilrettelegger linjer på hvert papir , dele den inn i seks like store stykker . Han bør også kutte en rekke stykker for å starte spillet med . For å starte, gir tilrettelegger hver spiller like mange biter av papir som spilleren har stavelser i hennes etternavn . Spillerne må stille opp og vente på en tur til å bruke saksen . Hver spiller kan klippe og ta ett papir om gangen ; hun må da gå til baksiden av linjen og vente på henne neste sving . Men hvis spilleren foran henne har færre biter av papir enn hun har, kan hun klippe foran ham . Spillere som begynner med flere biter , kan kontinuerlig kuttet til forsiden av linjen . Den eneste måten å vinne er å ha en multi -stavelses etternavn , eller for flere spillere å kombinere sine papirer og gi dem til en spiller . Debrief dette spillet med en diskusjon om ulikheter, egoisme og de valgene en leder bør gjøre .

Games å inspirere en Vision

En effektiv leder bør ha en visjon for fremtiden og være i stand til å kommunisere at visjonen til hennes team . Games som utvikler disse ferdighetene gjelder utvikling av visjonen og de som underviser kommunikasjonsevner .

Et spill som oppmuntrer visjonær tenkning er Puzzle Vision . Del spillerne inn i lag . Gi hvert lag alle biter av den samme 300 - brikke puslespill . Tilretteleggeren forteller de spillerne de har fem minutter å fullføre puslespillet . Imidlertid kan ingen av lagene ser pusle boksen , slik at hver vet ikke hva det ferdige puslespillet skal se ut . Etter fem minutter av sliter med puslespillet ved å spørre spillerne om de trenger hjelp . Spillere vil vanligvis svarer at de ønsker puslespillet boksen med bildene . Den tilrettelegger deretter oppfordrer spillerne til å utvikle en visjon for hva puslespillet skal se ut . Etter noen minutter med spilling , kan han gi dem puslespill bokser og la dem arbeide for et par minutter . Selv om ingen av lagene fullpuslespillet, kan du bruke denne kampen til å diskutere forskjeller mellom å jobbe uten en plan , utvikle en plan fra scratch og motta en visjon for å arbeide . Diskuter de utfordringer som en leder står overfor i å utvikle og kommunisere en visjon .
Games å undervise Utfordrer Process

Ledere som utfordrer den vanlige prosessen med hvordan ting er gjort behovet for å være strategiske tenkere . De trenger å se på det store bildet av et problem og tenke på kreative måter å løse det . Ett spill som er spesielt nyttig for denne ferdigheten er Frenzy . Del spillerne inn i fire lag og gi hvert lag en hula -hoop . Plasser hula - hoops på bakken i de fire hjørnene av et kvadrat , og plassere en femte hula -hoop i sentrum av plassen . Fyll femte hula -hoop med små, myke baller . Fortell spillerne at det første laget som har alle ballene inni sin egen hula -hoop vil vinne spillet . Spillere kan stjele baller fra hverandres hoops , og ingen lag kan vokte sin egen bøyle . Hver spiller kan stjele en kule om gangen. Ingen spiller kan kaste ballene . Etter noen minutter , vil spillerne innse at det er umulig å vinne ved å bevege baller . Det er to måter å vinne på: tre lag må godta å la den fjerde laget vinne , eller alle lagene må stable sine hoops sammen og sette alle ballene inni alle bøylene . Følg dette spillet med en diskusjon om å redefinere problemer og se usannsynlige løsninger .
Games å undervise Aktivere og oppmuntre andre

Aktivere og oppmuntre laget er en av lederens mest viktige kvaliteter . Ledere må se og offentlig anerkjenne deres gruppemedlemmenes kompetanse . Dette er en enkel ferdighet å utvikle ; mange tilbakemeldinger og debriefing spill lærer spillerne å legge merke til andre spilleres evner og ferdigheter .

Spillet Freeze spilles under annen aktivitet , som regel under en problemløsning initiativ . For å spille , satt opp problemet at gruppen må løse . Fortell gruppen som til enhver tid i løpet av aktiviteten , hvis en spiller ser en annen spiller gjør noe nyttig for gruppen , han kan si , " fryse". Alle spillerne så fryse , og den spilleren som heter " fryse " påpeker nyttig handlingen han observerte . For eksempel er det vanlig under en problemløsning initiativ for noen spillere å bli motløs og ønsker å gi opp eller få et hint fra tilrettelegger. Hvis flere spillere begynte å bli motløs og én spiller oppmuntret teamet og uttrykte kreative måter å løse problemet , kan en annen spiller kaller " fryse " for å anerkjenne og takke den spilleren som var oppmuntrende laget. Dette spillet krever spillerne å øve å se andre spillere etter muligheter for å gjenkjenne positive handlinger og prestasjoner .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)