Hva er interaktive spill

Alle spill tar innspill fra spilleren eller spillerne og returnere tilbakemeldinger . I denne forstand , alle spill er interaktive . Men noen spill trekke spilleren inn i spillverdenen i en slik grad at det å spille spillet krever mye konsentrasjon - og så mye at spillerne stille ut distraksjoner og omgivelser . Disse spillene er ofte referert til som nedsenking spill. Immersion ligger hos de spillerne som må utsette sin vantro om spillets fantasiverden og akseptere spillets realisme ; Men kan noen faktorer påvirker et spill potensial til å oppnå nedsenking . Sensorisk innspill og tilbakemeldinger

En lett gjenkjennelig faktor som kan trekke en spiller inn i spillverdenen er forbedret sensorisk samhandling . Virtuell virkelighet systemer fordype spillerens syn og hørsel i spillet ved å tilby 3D-grafikk og stereo lyd . Spillerne føler at de er fysisk i spillverdenen . Den sensoriske opplevelsen trenger ikke å være datagenerert ; mange spill bruker rollespill i et reelt miljø for å skape den nedsenking opplevelse. For eksempel bruker militær trening simuleringer av kamp situasjoner som involverer virkelige mennesker, våpen og scenarier .
Narrative

En annen faktor som kan dra spillere i spillet er bruken av en provoserende , engasjerende historie . Suksessen til noen velkjente dataspill demonstrerer dette prinsippet . For eksempel , sentre Halo-serien på en krig mellom mennesker og romvesener . En engasjerende historie i et spill fungerer mye på samme måte som en engasjerende roman ; Spillerne vil vite hva som skjer videre og ha en følelsesmessig investering i utviklingen av karakterene og miljøet . Men i spillverdenen , spillere kan faktisk påvirke historiens utfall .
Strategi

strategi for å vinne kan trekke spillere inn i spillet , selv om det isn ' t en fortelling , og spillet tilbyr minimal sensorisk feedback . Spillere konsentrere seg om sine strategier for å vinne spillet kan bli så oppslukt at de stenger ute forstyrrende og ytre stimuli . Ett eksempel på et spill som bruker strategi for å skape innlevelse er sjakk
sosial interaksjon

Immersion spill kan tillate spillerne å samhandle med hverandre fritt - . Selv når de er miles borte fra hverandre . Chat bokser , globale chatterom og Voice over Internet Protocol systemer tillate video - spillere til å danne lag og kommunisere med hverandre . Mange dataspill innlemme lagspill med kompleks sosial interaksjon . PlayStation 3 har voice over Internet Protocol tjenester gjennom noen spill ( for eksempel «Call of Duty» ) , og den multi - player online spillet " World of Warcraft " inkluderer en lignende stemme service , samt lag og global chatterom .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)