pinnene & Marbles Regler

Plugger & Marbles er et brettspill som går ved ulike navn som Joker Marbles , Plugger og jokere , og jokere og Marbles . I Plugger & Marbles , må spillerne rase klinkekuler rundt en treplate . Antallet plasser en marmor kan flytte styres av spillekort som en spiller spiller i en sving . Når en spiller har alle sine klinkekuler i " end zone " spillet er over . Grunnleggende regler

Plugger & Marbles kan spilles med to til åtte spillere , og kan spilles i team dersom fire eller flere spillere er i et spill . Minst to kortstokker spillkort bør brukes ; mer bør brukes hvis det er fire eller flere spillere ( typisk , er tre dekk som brukes for spill med 05:56 spillere og fire dekk er vant med åtte player spill ) . Spillerne sitter på siden av brettet som korresponderer med fargen på klinkekuler som spilleren bruker. Startområdet er utpekt av kryss- formede plugger der spillerne skal plassere sine fargede klinkekuler .

Fem kort til hver spiller . Velg noen til å starte ( ved å rulle terninger eller ved å velge det høyeste kortet fra kortstokken ) . Den starter spilleren utfører disse handlingene : første , tegner han et nytt kort fra bunken ; andre , spiller han en kort og flytter i henhold til kortet ( se nedenfor ) .
Marble Movement
p Som nevnt ovenfor , alle spillere med fem kuler i start sonen og en hånd med fem kort . Før enhver spiller kan flytte en marmor , må spilleren spille et ess -kort . Ace kort tillater spilleren å gjøre to ting : flytte en marmor ett mellomrom , eller lansere en marmor fra startsonen. Hvis en spiller ikke har et ess , må den spilleren forkaste et kort og vente til hans eller hennes neste sving . Når en spiller har en marmor på spillebrettet , kan de spille andre kortene i hånden sin . Vanligvis spillerne flytte sine klinkekuler i henhold til antall på kortet . På den måten , en to tillater en spiller å flytte marmor to områder , et tre tillater spilleren å flytte en marmor tre plasser og så videre . Bildekort er verdt 10 plasser .
P Det er spesielle regler for 7 -tallet, 8 -tallet, 9 -tallet, og jokere . Spillere med en 7 kan dele flyttingen mellom to klinkekuler , for eksempel seks for en og en for den andre . Eights tillate en spiller å flytte åtte plasser bakover ( dette er fordelaktig i begynnelsen når marmor din er rett ved siden av avslutningen sone) . 9 er må deles akkurat som syvere (nøkkelen vesen må ; spillere med en 7 har muligheten ) . Jokere tillate en spiller å flytte hans eller hennes marmor på en motstanders marmor , sende som marmor tilbake hjem . Når en marmor lander på en annen marmor sin plass , må den først marmor bli sendt hjem igjen .

Spillet fortsetter til en spiller har alle fem kuler i avslutningen sonen . Spillerne må bruke eksakte tall å komme inn i slutten sone . Derfor , hvis en marmor er bare én plass unna den endelige avslutningen sonen sted , må den spilleren bruke enten en 8 for å flytte bakover eller et ess for å komme inn i sonen .

I et lagspill , begge spillerne må få sine klinkekuler inn i målsonen . Spillere på hvert lag kan hjelpe hverandre ut og flytte hverandres klinkekuler .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)