Kinesiske Marble Spilleregler

Kinasjakk , til tross for marmor brettspill navn, ble først patentert i 1892 av den tyske spillselskapet Ravensburger . Spillet ble opprinnelig utgitt under navnet Stern - Halma , etter den amerikanske brettspillet Halma , som bruker lignende gameplay , men det ble endret til Kinasjakk i 1928 for å holde med stigende interesse i alle ting som stammer fra Øst- Asia . Flere produsenter begynte å lage Kinasjakk styrene i 1930 og Milton Bradley Co endelig fikk et patent på Kinasjakk i 1941 . Supplies

Kinasjakk spilles på et brett i form av en seks - spiss stjerne . Det indre av stjernen er i form av en hexagram med 61 hull , hver side av sekskanten fem hull lange . Hvert punkt av stjernen har form av en trekant med 10 hull , og fire hull lage hver side av trekanten . Spillebrikkene består av seks forskjellige farget sett med 10 kuler hver.
Setup

Kinasjakk kan spilles med seks , fire , tre eller to spillere . Når du spiller med seks spillere , begynner hver spiller med alle 10 klinkekuler i en av de seks poeng av stjernen . Når du spiller med to spillere , spillerne starter spillet med sine klinkekuler i punkter som er motsatt av hverandre . Når du spiller med fire spillere , starter hver spiller i et punkt overfor en annen spillers startposisjon . Når du spiller med tre spillere , starter hver spiller med sine klinkekuler i et punkt som er like langt fra begge spillerne.
Gameplay

Gjennom hele spillet , hver spilleren tar svinger flytte en enkelt marmor av hennes egen farge . Marbles kan flyttes til et tilstøtende rom , eller de kan lage en eller flere hopp over andre klinkekuler . Et hopp er utført ved å flytte en marmor over en tilstøtende marmor og inn i hullet direkte utover det ( brikkene er ikke fjernet fra brettet når hopper ) . Etter et hopp er utført , har en spiller muligheten , men er ikke nødvendig , å hoppe enn flere knagger hvis muligheten byr seg . Marbles kan bevege seg i alle retninger og kan hoppe enn motstanderens klinkekuler eller din egen. Når en pinne har nådd trekanten motsatt sin startposisjon , men det kan ikke flyttes ut av trekanten , bare innenfor det .
Winning

Målet med kinesisk Checkers er å flytte alle 10 kuler over hele linja til motsatt trekant . Den første spilleren til å ta alle sine kulene fra start trekant til motsatt trekant er vinneren

erklært .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)