Innstilling ett stativ på bordet på hver spillere sete ( en spiller setter seg på hver side av bordet). Legg alle 152 fliser med ansiktet ned i midten av bordet . Alle fire spillere shuffle flisene ved å blande dem opp rundt bordet .
To
Bygg veggen . Med fliser stokket , begynner hver spiller å trekke fliser uten å se på ansiktene . Hver spiller bygger en "vegg " foran dem . Hver vegg er to fliser høye og 19 fliser lang (total fliser /side = 38 fliser ) .
3
Bestem spillerekkefølgen . Hver spiller kaster begge terningene . Totalt tallene rullet på terningen for hver spiller . Spilleren med den høyeste totale begynner avtale . Dealer er øst , fortsetter med klokken (til høyre ) retning . Spillerne er sør, vest og nord .
4
East ruller terningen og bruker totalt , bryter veggen foran deres posisjon . Regnet fra høyre mot venstre , East bryter bort antall 2 - flis stabler tilsvarende antall som ble rullet på terningen . For eksempel, hvis East ruller totalt 7 , regnet fra høyre mot venstre, vil East bryte vekk 7 stabler av 2 - fliser fra veggen foran deres posisjon og skille den ut fra veggen. Øst vil da ta to flere stabler med to for deres hånd . Deal fortsetter i en mot urviseren (til venstre) retning som hver spiller , i sin tur , tar fire fliser fra veggen. Når pausen er oppbrukt , giveren bryter en annen del av veggen ved hjelp av samme rullet totalt og avtalen fortsetter til alle spillerne har 12 brikker hver. På dette punktet , tar giveren to fliser - en fra toppen og en fra bunnen . Dette resulterer i at dealeren = 14 fliser, Sør = 13 , West = 13 , Nord = 13 fliser ; Totalt fliser utdelt = 83 , resten av veggen er fortsatt for spillet .
Begynn Play
5
Plukk en hånd . Hver spiller organiserer hans /hennes fliser for å vise frem potensielle ' hender . ' Målet er å matche samlet fliser til de mulige hender vist på måltavlen , typiske "hands " som vist : arkiv
Tile betegnelser :
1 - 9 : refererer til tall på flisene
N , S , E , W : nord, sør , øst, vest ( Wind Fliser )
D : Drage
R , G , 0 : Red Dragon , Green Dragon , hvit dragon ( Soap )
F - Flower (brukes ikke i hånden bygning ) arkiv
Tile Patterns ( eksempler på mønstre for å gjøre opp en hånd ) :
år: gruppering av fliser som utgjør et år ( 2011 , 1958 , osv. )
2,4,6,8 : Grupper av fliser med partall på dem arkiv
quints : hånd som har minst én sett av fem identiske fliser
1,3,5,7,9 : Grupper av fliser med oddetall på dem arkiv
Winds /Dragons : Grupper som krever Winds and Dragons å fullføre mønsteret
369 : Grupper som bruker 3 -tallet, 6 og 9 er å fullføre mønster arkiv
Singles og par: Grupper med enkle fliser og sammenkoblede fliser
Hånd Grupper :
Pair - 2 identiske fliser
Pung - tre identiske fliser
Kong - fire identiske fliser
Quint - fem identiske fliser
Sextet - 6 identiske fliser
tillegg er en gruppe enten eksponert ( X ) eller skjult ( C ) .
6
Tegn eller forkaste fliser . Giveren forkaster en flis . Hvis en annen spiller gjør ikke krav på flisen , fortsetter spillet med urviseren. Draw fortsetter der veggen breaking ( arbeider ) avsluttet. Spilleren tar den nederste flis hvis raden ved siden av det er to - fliser høy ; ellers spilleren tar den øverste flis på at neste rad. Må hver spiller først tegne, og deretter kaste for å opprettholde et totalt 13 brikker til alle tider . På forkaste , må spilleren tilkjennegi flisen som det er forkastet , og dermed , slik at andre kan kreve flisen skal det fullføre en dress i sin hånd . Spillet fortsetter med mindre en flis kalles , som avbryter lek . Skulle en flis bli kalt, plukker spille opp til høyre for spilleren som heter , spilte og forkastet . Det er mulig at svinger vil bli savnet . For å kvalifisere for en som heter flis , må flisen i spørsmålet være flisen som nettopp ble forkastet ( alle tidligere fliser er døde å spille ) ; det bør ikke fullføre en singel og skal ikke fullføre et par mindre det fullfører en Mahjongg .
7
avslutte spillet. Stykket slutter når enten Mahjongg kalles eller er det ingen fliser gjenværende til å bli trukket ut fra veggen . Mahjongg kalles når en spillers 14. flis fra enten vegg eller et utkastfullføreren hånd ( som vist på målstyring ) . Spilleren erklærer " Mahjongg ! " Bør alle brikkene bli tømt uten en vinner , er det uavgjort . Play gjentar med avtale flytte mot klokka etter hver hånd . Tradisjonelt er et spill et sett av minst fire hender ( uavgjorte og vinner giveren teller ikke ) og en kamp er satt sammen av fire kamper .