Strategier for Kinasjakk

Kinasjakk er et brettspill hvor spillerne prøver å flytte 10 kuler fra en trekant - formet base til en annen trekant på motsatt side av brettet . To, tre , fire eller seks kan spille . Styret er formet som en sekskant med en trekant festet til hver av Hexagons sider , så når et likt antall mennesker spille , spillerne sitte slik at hver person står overfor en annen . Når tre spill , er hver spillers hjemmebase mellom to ubrukte baser . Grunnsteins

Motstandere hver spiller én farge av klinkekuler . ( Noen forumer bruke knagger i stedet . ) Marbles kan bevege seg i alle retninger en plass om gangen eller ved å hoppe over en tilstøtende marmor til en tom plass bak . Hvis det er en serie med marmor - plass konfigurasjoner , kan du holde hoppe over klinkekuler til den tomme plassen bak til du ønsker å stoppe .
Lære spillet
p Hvis du ønsker å bli god til kinasjakk , må du spille en motstander som er bedre enn deg . En datamaskin motstander er det beste alternativet , siden du ikke vil føle et press for å bevege seg raskt . Du må ta deg god tid og virkelig se på brettet for å se konsekvensene av dine potensielle trekk.

Ved første , vil du sannsynligvis være for opptatt med å se på dine egne brikker mye legge merke til hva og hvordan motstanderen er i bevegelse. En annen nybegynner feil er å hoppe en marmor så langt som mulig, men du vil raskt lære det er ofte ikke et gode spillet . Når du får få slike nybegynner feil ut av veien , vil du begynne å utvikle et solid spill , nok slik at du virkelig kan observere motstanderens strategier .
Center Line

Den korteste avstanden mellom to punkter er en linje . Siden Kinasjakk er et spill hvor du er racing en motstander til et mål , er den beste måten å flytte klinkekuler til å marsjere dem direkte over hele linja som om det er en linje trukket fra din base til trekanten du prøver å nå . Selvfølgelig vil de andre spillerne prøver å blokkere forhånd , akkurat som du vil prøve å blokkere deres. Likevel , prøv å bevege seg mot den imaginære midtlinjen når du beveger deg .
Åpning Move

En ny spiller vil ofte lure på hvilken brikke til første skuespill , med tanke på at hver av de fire kuler i den innerste raden gir deg to valg, og de ​​tre kuler bak de gi deg den samme for totalt 14 forskjellige mulige åpnings trekk. Det er best å flytte en av de to kulene som sitter på slutten av den innerste raden . Flytte dem vil unngå en logjam senere .

I Sidewinder flytte , flytter en spiller en av de endeklinkekuleri den retningen som tar den bort fra midten av brettet . Når en spiller flytter en av endeklinkekulermot midten av brettet , er hun bruker korset caterpillar farten . De fleste spillerne beveger seg mot sentrum .
Flytt hopetall

Nye spillere ofte gjør den feilen å forlate mennene bak . Fronten klinkekuler flytte ut aggressivt , de midterste seg trenger for å fange opp , så en stakkars ensom marmor befinner seg bringe opp bak , å måtte flytte en plass om gangen . Det er bedre å flytte brikkene dine som en gruppe eller en kolonne, slik at så mye som mulig , du stadig flytter bakre stykker over dem foran dem . Flytte klinkekuler som en gruppe gjør det også lettere å plugge hopping hull motstanderne kunne bruke .
Ikke helt Flytt hopetall

Selvfølgelig , du kunne forlate et par bak , si, tre , som kan tjene som en bakre vakt. Siden du kan hoppe over motstanderens klinkekuler , en baktropp , som brukes til å plugge hullene , kan gjøre det vanskelig for andre aktører å avansere raskt . Bare ikke la disse kulene komme for langt bak .

Også ikke la en marmor bak bare for å hindre at en spiller fra fullt fylle hennes mål trekant . Noen spill av kinasjakk selv har en ekstra regel for å forhindre dette . Vanligvis regelen sier at trekanten anses fylt hvis du fjerner en motspillers marmor ville tillate det ville være vinneren å fullføre målet trekant.
Endgame

Når du begynner sette klinkekuler inn i målet trekant , ta deg tid til å fylle ut omkretsen først . Dette vil unngå en logjam som tvinger deg til å flytte ett marmor gangen.

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)