Set opp 64 - kvadrat sjakkbrett med de to første radene på motsatt side blir reservert for sjakkbrikkene . Den første rad er for bønder. På den første raden rekkefølgen på brikkene er tårn , ridder , biskop , dronning , konge , biskop , ridder og raket . Når det er satt opp , beveger den hvite spilleren først .
To
Flytt bønder ett eller to områder når utgangspunktet å flytte dem ut av første rad . De kan bare gå videre og etter at de er av første rad kan de bare flytte en plass en sving . Å fange en motspillers brikke med en bonde du må flytte diagonalt til fronten . Dette er den eneste gangen bønder kan flytte diagonalt .
3
Bishops flytte diagonalt over hele linja så mange områder som er åpne i sin bane . De kan bare bevege seg diagonalt og kan ikke hoppe stykker .
4
Knights kan hoppe stykker og bevege seg i en modifisert "L "-form , ved at de kan flytte to plasser til foran, bak eller på sidene og deretter en plass for å fullføre "L. " For eksempel , hvis du flytter en ridder to plasser til fronten , kan du flytte den til en plass til venstre eller høyre , eller hvis du flytter den to plasser til høyre , kan du flytte den til en plass til foran eller bak .
5
Rooks beveger seg i rette linjer over hele linja til foran, bak eller på sidene . Rooks kan ikke flytte diagonalt de kan heller ikke hoppe stykker .
6
Dronningen er den mektigste brikke i moderne sjakk . Hun er en kombinasjon av et tårn og en biskop , å kunne flytte så mange områder som er åpne i en rett retning , selv om hun ikke kan hoppe stykker .
7
Kongen er den viktigste brikken , men også en av de mest sårbare, og hensikten med spillet er å beskytte din egen mens fange motstanderens . Kongen kan bare flytte en plass i alle retninger hver sving .
8
Plasser motstanderen i sjakk ved å flytte et stykke inn i en posisjon til å fange motstanderens konge . En gang i sjakk , må motstanderen enten fange den brikken du plassert dem i sjakk med eller flytte sin konge til en trygg kvadrat . De kan ikke flytte sin konge inn i en annen rute som vil sette dem i sjakk .
9
Vinn spillet ved å plassere motstanderen i sjakk matt, noe som betyr at deres konge har ingen trygg rute for å flytte ut av kontroll.