Hvordan Les Skriftlig Chess Moves

Å standardisere innspillingen av sjakk spill , moderne spillere bruker noe som kalles " algebraisk notasjon " --- et sett med regler som klart identifiserer hvilke deler har flyttet , og hvor . Algebraisk notasjon er nummerert etter flytte parene , med hvit flytter først og svart andre . Denne veiledningen viser hvordan du leser sjakknotasjonved å gå deg gjennom kongens Gambit , en tradisjonell sjakk åpning , etterfulgt av Cunningham forsvar: " . . . . . 1 e4 e5 2 f4 exf4 3 NF3 BE7 4 BC4 BH4 + " Instruksjoner
en

Sett opp sjakkbrettet som den vil vises på begynnelsen av et spill . Snu brettet slik at de hvite brikkene og bønder står overfor deg ( fra ditt perspektiv , bør plassen på din høyre hjørne være en svart en med et hvitt tårn på det ) ; dersom styret ikke er merket , er de horisontale linjene ( "rangeres" i sjakk terminologi ) merket 1 - 8, med linje 1 er nærmest deg og linje 8 ( raden som inneholder den svarte kongen og dronningen ) er lengst unna , og de ​​vertikale kolonner ( " filer ") er merket A - H , med A lengst til venstre og H lengst til høyre
to

flytte den hvite bonden i " E "-filen frem to firkanter . . Det første trekket i notasjonen ( " . 1 e4 e5 " ) fastsetter at en hvit brikke eller bonde ender opp på square E4 ; fordi ingen brikke er spesifisert , er en brikke i bevegelse .
3

Flytt svarte bonden i " E "-filen frem to firkanter . Flytt en i notasjonen forteller deg at en svart brikke eller bonde (igjen , en bonde , siden ingen brikke er spesifisert ) ender opp på square E5 ( fordi " e5 " er den andre av de to algebraiske uttalelser i den første linjen i notasjon . )
4

Les den andre linjen av notasjon : " . f4 exf4 " En hvit brikke eller bonde må ende opp på square F4 ; flytte bonden på " F "-filen frem to firkanter .
5

( fangst ) den hvite bonden på f4 med den svarte bonden på e5 . Den andre trekk i den andre linjen , " exf4 , " presiserer at den svarte bonden på " E "-filen tar ( " x " ) bonden for tiden sitter på F4 . Sett beseiret hvit bonde til side .
6

Plukk opp den hvite ridder på "G "-filen og flytte den ene plassen til venstre og to opp til F3 . Det første trekket i den tredje linjen i notasjon ( " NF3 BE7 " ) fastsetter at en hvit ridder ( " N" ) flytter til F3 . Dette hindrer bevegelse av den svarte bonden på " F "-filen .
7

Flytt den svarte biskopen på " F "-filen en firkant ned og en til venstre . Notasjonen " BE7 " forteller deg å flytte den svarte biskopen ( "B" ) til E7 .
8

Les den fjerde linjen i notasjonen , som sier at du skal flytte en hvit biskop til torget C4 . Gjør dette ved å ta den hvite biskopen på "F "-filen og flytte den tre rutene igjen og tre opp . Nå , fordi svart trekk for turn fastsetter at en biskop ender opp på kvadrat H4 , flytte den svarte biskopen på " E "-filen tre rutene ned og tre til høyre --- setter denne hvite konge i sjakk , som det fremgår av " + "i notasjonen .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)