Tenk over hvordan din rogue vil samhandle med resten av gruppen av tegn og hvilken rolle din rogue vil tjene . Vil du ha en karakter som sniker seg foran gruppen , søker etter feller eller andre farer , og deretter rapportere tilbake til festen , men generelt bor ute av skade måte ? Foretrekker du en kjeltring som fungerer som en sekundær fighter , noe som gjør ødeleggende bruk av snikangrep evne i kamp ? Kanskje du har lyst til å multi - klasse eller legge nivåer i en prestisje klasse å få staver for å forsterke din rogue evner .
To
Sjekk med Dungeon Master i kampanjen for å se om hun har noen spesielle " husregler " eller begrensninger du kanskje må ta hensyn til når de bygger en ny karakter . Noen Dungeon Masters tillater ikke at en rogue å være av en lovlig justering eller kan ha spesielle regler om når en rogue kan bruke sin snikangrep evne .
3
Finne ut hvilken rase du vil ha din rogue å være . Halflings tjene som den stereotype rogue , plukke lommer og snike inn i små områder som større raser ikke kunne passe inn. De får også en bonus til sine fingerferdighet score, som er et falskt primære egenskap . Enhver rase kan lykkes fylle rogue sko , imidlertid. En halv - orc rogue kanskje ikke veldig subtil , men han kan håndtere mer skade , og gnome medfødte spell - casting evner kan mesh godt med en rogue sin sneakiness .
4
Generer hoved evne score for rogue . De fleste Dungeon Masters har en foretrukket metode for å gjøre dette , så sørg for å spørre først . Din høyeste poengsum bør umiddelbart plasseres i fingerferdighet å gjøre rogue vanskeligere å treffe og flinkere til å snike . Charisma er en god neste alternativet for å bløffe deg gjennom en situasjon eller overbevise selgeren om at varene du prøver å selge egentlig ikke er stjålet . Ikke undervurder viktigheten av styrke for et falskt heller, fordi jo mer skade du avtale med et snikangrep , jo mer sannsynlig er det at rogue vil overleve kamp .
5
Lese på rouge liste over klasse ferdigheter . Rogues har den største klassen ferdighetslisteog motta de fleste ferdighetspoeng , så enten velge et bredt spekter av ferdigheter for å være anstendig med , eller en liten undergruppe av ferdigheter til å være veldig god på. En rouge som har planer om å stille skalering en Slottets vegger og deretter snike ubemerket gjennom sine korridorer bør velge ferdigheter som klatre , balansere , svømme og skjule . Hvis du er mer interessert i å ha en streetwise feilsøkingen, plukke opp ferdigheter som samle informasjon , insinuasjon , søk , lese lepper eller følelse motiv. En rogue som vil være å finne og deaktivere nefarious feller bør gå med åpne låsen eller deaktivere enheten.
6
Aksje opp din nye karakter varelager . Lås plukker er en må-ha , som er små våpen som kan være skjult i den useriøse klær som dolker eller en saft . En forkledning kit er nyttig for å bevege seg rundt i en by hvor vaktene er på utkikk etter din karakter . Rogues kan også sette noen av de mindre glamorøse elementer som caltrops eller et kubein til god bruk . Husk at tung rustning vil forstyrre en rogue evne til å snike seg rundt eller skjule , så lær rustning eller noe lignende er det sannsynligvis det beste valget for beskyttelse mot angrep .
7
Finish skape falskt ved å opprette en persona for tegnet . Bestemme hvordan de useriøse handlinger , plukke en guddom hun dyrker , hva moralske verdier hun har , velg en aligment , og arbeide ut hvordan karakteren kom til å være en kjeltring . Ikke alle svindlere er tyver . En rogue kunne være en diplomat fra et land langt borte som er flinke til raskt å snakke eller å overbevise andre om å gjøre ting de normalt ikke ville ønsker å . Rogues kunne være yrkesaktiv som låsesmeder eller felle utbyggere , eller kunne selv arbeide for den lokale militsen som speidere som jobber sammen med rangers .