Clue klassiske kriminalSpilleRegler

Opprinnelig oppfunnet i 1944 av Anthony Pratt før han ble solgt til Parker Brothers i 1949 , er Clue et brettspill hvor spillerne skal forsøke å løse mysteriet bak drapet på Mr. Boddy . I turn- basert format , spillerne beveger ved å rulle terningen og løse kriminalitet ved systematisk å sjekke ut mulige mistenkte , våpen og rom til drapet er løst . Målet med spillet

Målet med Clue er å være den første spilleren til å foreta en vellykket beskyldning om riktig mistenkte , drapsvåpenet og drap plassering ved å krysse av alle andre muligheter via elimineringsprosess .

før spillet

en spiller må skille de 21 kortene i de tilsvarende kategorier: mistenkte , våpen og rom . Ett kort må trekkes tilfeldig fra hver seksjon og plasseres i den konfidensielle mappen uten at noen (inkludert den spilleren som gjør utvalget ) se kortene i spørsmålet . Mappen blir deretter plassert i midten av brettet , usett før en anklage er gjort . Resten av kortene blir deretter blandes og fordeles en av gangen til hver spiller. Noen spillere kan ha flere kort enn andre . Ikke på noe tidspunkt skulle noen se en annen spillers kort .
Det første trekket

første terningkast går automatisk til den spilleren som kontrollerer Miss Scarlett . I tilfelle at ingen spiller som Miss Scarlett , den første spilleren til venstre for hennes sted på brettet går . Dette er også den retningen svingene gå etter den første spilleren full hans /hennes tur .
Lage et forslag

Når en brikke er inne i et rom , spilleren kontrollere at karakteren har muligheten til å lage et forslag . Et forslag oppstår når en spiller gjør en gjetning på drapet ved å velge en mistenkt , våpen og hva rommet han /hun har i dag tegnet sin brikke i. Når dette forslaget er gjort , må den mistenkte oppkalt ha tilsvarende brikke flyttet inn i rom det ble foreslått forbrytelsen ble begått i, sammen med våpenet i spørsmålet . Når forslaget er gjort , er det opp til de andre spillerne til å motbevise scenariet ( hvis mulig) ved å vise spilleren et kort som beviser den teoretiske kriminalitet kunne ikke ha skjedd . Ved å benytte en sjekkliste som disse forslag er gjort , kan spillerne begynne å begrense hver kategori ned .
Å gjøre en anklage

Når en spiller er klar for å prøve og vinne spillet , må han først vente til det er hans tur , og deretter kan kunngjøre en anklage . I motsetning til reglene i et forslag , kan spilleren vise hvilket som helst rom i spillet , enten spillerens brikke er i det eller ikke . Etter anklagen er gjort , ser spilleren deretter privat inn Konfidensiell mappen å verifisere . Hvis anklagen er riktig , er kortene inne lagt med forsiden opp på bordet , og spillet er over. Hvis anklagen er feil , returnerer spiller kortene til mappen og er ute av spillet , selv om hans brikke kan fortsatt bli flyttet for beskyldninger og forslag . I tillegg , han fortsatt må vise kortene til å motbevise andre spillernes forslag og beskyldninger .

Hobbyer, spill © (www.northgames.biz)